لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

نخستین سفر استانی روحانی به خوزستان همزمان با اعتراضات کارگری


ورود حسن روحانی به اهواز. ۲۴ دی ۱۳۹۲.
ورود حسن روحانی به اهواز. ۲۴ دی ۱۳۹۲.
حسن روحانی در نخستین سفر استانی خود از زمان آغاز ریاست‌جمهوری، روز سه‌شنبه ۲۴ دی‌ماه برای سفری سه‌روزه وارد استان خوزستان شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آقای روحانی در سخنرانی خود در مصلی اهواز از تعهد دولت برای تلاش جهت زیر کشت بردن ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خوزستان و احیای کارون و احیای شهرهای آبادان و خرمشهر سخن گفت.

هم‌چنین گزارش‌ها حاکی است که روز سه‌شنبه کارگران خوزستانی تجمعات اعتراضی را در مسیر عبور حسن روحانی و دیگر مناطق تشکیل داده‌اند.

بنا به گزارش خبرگزاری‌های ایران، حسن روحانی پس از آن‌که سفرش به علت وجود مه غلیظ در شهرستان اهواز با تاخیر مواجه شده‌بود در بدو ورود به اهواز در جمع خبرنگاران گفت که در این سفر به دنبال آن است تا «از نزدیک در جریان خواسته‌ها و مطالبات مردم خوزستان و مشکلاتشان قرار بگیرد».

به گزارش خبرگزاری فارس، در این سفر بیشتر اعضای هیات دولت وی را همراهی می‌کنند و بازدیدها عمدتاً در اهواز، آبادان و خرمشهر انجام خواهد شد.

روز سه‌شنبه محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رییس جمهور، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ارتباط با این‌که «آیا استعفای دسته‌جمعی نمایندگان خوزستان در مجلس تاثیری در انتخاب خوزستان به عنوان نخستین مقصد سفرهای استانی هیات دولت داشته است؟»، تصریح کرد: «به هیچ وجه این موضوع در انتخاب خوزستان موثر نبوده است.»

اشاره وی به استعفای دسته‌جمعی ۱۸ نماينده استان خوزستان در روز ۱۹ آذر است که در واکنش به آنچه که کاهش شديد اعتبارات اين استان در بودجه سال ۹۳ خوانده‌اند، انجام شد.

نمایندگان استان خوزستان در مجلس مکرراً نسبت به بی‌توجهی دولت به مسئله بودجه استان، آلودگی هوا و ریزگردها، انتقال آب خوزستان به دیگر استان‌ها، بیکاری، مشکل فاضلاب شهری و آلودگی آب آشامیدنی، بی‌توجهی به بازسازی مناطق جنگ‌زده و دیگر مسائل معترض بوده‌اند.

تجمعات اعتراضی کارگران، همزمان با سفر روحانی

خبرگزاری ایلنا روز سه‌شنبه خبر داد که همزمان با سفر حسن روحانی به اهواز حدود ۶۰ نفر از کارگران کارخانه قند و تصفیه شکر اهواز در مسیر عبور او از فرودگاه به مصلی تجمع کردند. این کارگران روز دوشنبه نیز تجمعی ۵۰ نفره را شکل داده بودند.

به گزارش ایلنا، هم‌چنین حدود هزار نفر از کارگران پیمانی پتروشیمی رازی صبح سه‌شنبه، برای چهارمین بار طی دو هفته اخیر در مقابل دفتر مرکزی این شرکت تجمع کردند.

بنا بر این گزارش، کارگران خواستار حضور روحانی در منطقه صنعتی بندر امام و آگاهی از مشکلات کارگران پیمانی شدند.

«افتتاح هیچ پروژه‌ای در برنامه این سفر گنجانده نشده‌است»

عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، با تأکید بر این‌که «افتتاح هیچ پروژه‌ای در برنامه این سفر گنجانده نشده‌است» گفت که «دیدگاه آقای روحانی این است که در سفرهای استانی، برنامه‌ریزی استانی مخدوش نشود و مرکز به جای استان تصمیم نگیرد.»

در همین زمینه حسین دهدشتی، نماینده آبادان در مجلس در گفت‌وگو با ایرنا در حاشیه آیین استقبال از رییس جمهوری در فرودگاه اهواز گفت که «نگاه دولت روحانی به سفرهای استانی متفاوت از رویه پیشین دولت‌های نهم و دهم است.»

وی اظهار داشت: «در سفرهای قبلی، حاصل سفرهای استانی به صورت مصوبه مطرح می‌شد که و براساس گزارش‌های موجود ۷۰ درصد آنها اجرایی نشد» و اضافه کرد که «ما این روند را توهین به مردم خوزستان می‌دانیم.»

قول به تلاش برای زیر کشت بردن ۵۵۰ هزار هکتار

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی در سخنرانی خود پس از ورود به اهواز گفت که دولت برای آماده کردن ۵۵۰ هزار [هکتار] زمین کشاورزی این استان «نیازمند ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان» است و افزود که «ما از طریق صندوق توسعه در طول سه‌سال آینده انشاءالله همهٔ این زمین‌ها را آماده کشت خواهیم کرد.»

وی اضافه کرد: «امروز رییس جمهور شما به شما قول می‌دهد که همه توان دولت را برای اجرای این پروژه عظیم و بزرگ استان به‌کار گیرد.»

او در ادامه گفت که دولت «انشاءالله» ظرف سه سال، ۵۵۰ هزار هکتار را زیر کشت خواهد برد و ۳۰۰ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم درست خواهد کرد.

حسن روحانی توضیح داد که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۷ سال پیش از این در سفرش به خوزستان بر مسئله آماده کردن این زمین‌ها برای کشاورزی تأکید کرده‌بود.

مسئله احیای کارون

حسن روحانی در خصوص مسئله تغییر مسیر سرشاخه‌های کارون و هدایت آب آن به مرکز ایران که با اعتراضاتی از سوی خوزستانی‌ها همراه بوده گفت که «شورای عالی آب در دولت یازدهم تصمیم گرفت از سرشاخه‌های کارون جز برای آب آشامیدنی هیچ اقدام دیگری صورت نخواهد گرفت.»

وی افزود: «هر طرح و پروژه دیگری اگر قبلا جزو برنامه بوده، بدانید که متوقف خواهد شد.»

رییس جمهوری ایران در ادامه گفت که «برای احیای کارون، باید از پسماندها و فاضلاب‌هایی که به این رودخانه متاسفانه می‌ریزد، جلوگیری شود. برای این کار طرحی که برای تصفیه شهر اهواز هست، به سرعت پیگیری خواهد شد.»

وی افزود: «ما این موضوع را در دولت مورد بررسی قرار دادیم و طرح تکمیل این پروژه را با دادن سرعت لازم در زمانی کوتاه که اعلام خواهم کرد، به اتمام خواهیم رساند.»

احیای خرمشهر و آبادان

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسن روحانی در ادامه سخنرانی روز سه‌شنبه خود در اهواز گفت: «برای آبادانی خرمشهر و آبادان دو طرح مورد نظر است. اول پاکسازی و لایروبی اروند. برای این کار باید با توافق دولت عراق این کار را به ثمر برسانیم. در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران به طور مفصل در این زمینه صحبت کردم و به او گفتم باید آبادان و خرمشهر و بصره و... آباد شوند. و این راهش پاکسازی و لایروبی اروند است.»

وی اضافه کرد: «ما توافق کلی را انجام دادیم. هیاتی به بغداد رفت و هم اکنون هیاتی از عراق در تهران است. این مسیر را ادامه می‌دهیم تا اروند را به صورتی در آوریم که نه تنها کشتیرانی در آن میسر باشد بلکه بخشی از رفع بیکاری توسط آن انجام شود.»

حسن روحانی با اظهار این‌که «منطقه آزاد اروند شرایطش مناسب نیست» گفت که «دولت مصمم است کل آبادان و خرمشهر را به عنوان منطقه آزاد اروند اعلام کند.»
XS
SM
MD
LG