لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۸

حسن روحانی «طلسم تبعیض علیه اهل سنت ایران را بشکند»


مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان (چپ).
مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان (چپ).
در ایران مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان روز شنبه با حسن روحانی رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. خبرگزاری مهر نوشت که آنها در این دیدار درباره موضوعات مختلف کشور، منطقه و به خصوص جهان اسلام گفت‌وگو کردند.

رادیو فردا در گفت‌وگویی با جلال جلالی زاده نماینده پیشین شهر سنندج در مجلس ششم از او پرسیده که محور گفتگوها میان مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان و حسن روحانی چه مواردی می‌تواند باشد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
لینک مستقیم

جلال جلالی‌زاده: مطمئنا در این دیدار محور گفت‌وگوها مسائل اهل سنت و مشکلاتی است که در سال‌های اخیر در مقابل اهل سنت بوده و همچنین مطالباتی است که به کرات از طرف مولوی عبدالحمید و سایر علمای اهل سنت و همچنین نمایندگان اهل سنت در مجلس به مقامات دولتی ارائه شده است.

در هشت سال گذشته یعنی هشت سال دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد و هشت سال ریاست جمهوری آقای خاتمی نوع رابطه اهل سنت با دولت و کانون‌های قدرت و آزادی‌های سیاسی و اجتماعی آنها در چه سطحی بوده؟


در دوره اصلاحات رابطه اهل سنت با دولت مرکزی بسیار خوب شده بود. هرچند متاسفانه آقای خاتمی نتوانست خواست‌های اهل سنت را برآورده کند و حتی یک فرماندار سنی را در بلوچستان منصوب نماید. اما به هر حال اهل سنت مخصوصا بلوچ‌ها با رأیی که به خاتمی دادند فاصله بین دولت و اهل سنت در دوره اصلاحات کم شده بود. هرچند متاسفانه گاهی موانعی پیش می‌آمد و نمی‌گذاشتند که رابطه بین آقای خاتمی و اهل سنت بیشتر شود.

اما در دوره آقای احمدی‌نژاد متاسفانه بدترین شرایط برای اهل سنت بود و احمدی‌نژاد حاضر نبود با هیچ مقام و هیچ آدم و هیچ مسئول اهل سنت ملاقاتی داشته باشد و حتی نه تنها خود احمدی‌نژاد حتی مسئولان محلی هم حاضر نبودند با آدم‌های اهل سنت ملاقات داشته باشند و حرف‌های آنها را بشنوند. من فکر می‌کنم که رای زیاد اهل سنت به آقای روحانی یک عکس‌العملی بود در مقابل دولت هشت ساله آقای احمدی‌نژاد.

به نظر شما دولت آقای حسن روحانی تا چه حد موفق خواهد شد به مطالبات اهل سنت و اقلیت‌های مذهبی پاسخ مناسبی بدهد؟

به نظر من اگر آقای روحانی در تصمیم‌گیری‌هایش مستقل باشد و تحت تاثیر فشارها و قدرت‌های در سایه قرار نگیرد و به اهل سنت به عنوان شهروندان ایرانی نگاه یکسانی داشته باشند، همچنانکه خودشان قول مساعد دادند که قانون اساسی را به طور کلی اجرا کنند مخصوصا فصل سوم و اصولی که مربوط به اقوام و مذاهب ایرانی است و همچنین عدالت اسلامی را اجرا کنند، من معتقدم که آقای روحانی موفق خواهد شد.

همچنان که در قانون اساسی مخصوصا در فصل نوزده اشاره به مساوات و یکسان بودن همه ایرانیان از هر قوم و قبیله هست، به نظر من آقای روحانی باید این طلسم را بشکنند و به ایرانیان اهل سنت اجازه دهند که مانند سایر شهروندان ایرانی از منافع و مسئولیت‌های ایدئولوژیک و امکانات و مزایای دولتی به نحو احسن استفاده کنند.
XS
SM
MD
LG