لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

هشدار روحانی و فرمانده سپاه علیه حمله به سوریه


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران (راست). و محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران (چپ).
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران (راست). و محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران (چپ).
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران روز دوشنبه ۲۵ شهریور گفت که در صورت حمله نظامی دیگر کشورها به سوریه، ایران «نسبت به این موضوع سرنوشت‌ساز بی‌تفاوت نخواهد بود.»

در همین روز محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز گفت که: «آمریکا اگر در سوریه حرکت نظامی کند، قطعاً با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. سپاه پاسداران نیز در آن زمان به وظیفه خودش عمل خواهد کرد.»

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه تأکید کرد که حاضر است در زمینه مسئله سلاح‌های شیمیایی سوریه به راه حل دیپلماتیک فرصت دهد، اما هم‌چنان آماده اقدام نظامی علیه رژیم اسد است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه افزود که طرح روسیه برای تحویل سلاح‌های شیمیایی سوریه تنها در پی تهدیدهای آمریکا به اقدام نظامی مطرح شده است و در ادامه گفت که ارتش آمریکا هم‌چنان نیروهای خود در دریای مدیترانه را آماده نگه می‌دارد تا فشار بر رژیم اسد ادامه داشته باشد.

در همین حال، دولت اسرائیل نیز در تازه‌ترین واکنش به وقایع سوریه، هشدار داده است که اگر حتی مقدار اندکی از سلاح‌های شیمیایی سوریه به دست حزب‌الله لبنان برسد، اسرائیل بلافاصله و «با قدرت تمام» عمل خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی که روز دوشنبه در جمع فرماندهان و مسئولان ارشد سپاه سخن می‌گفت در ادامه اظهار داشت که مسئله نگرانی از سلاح شیمیایی سوریه «بهانه» است و هدف آمریکا «تثبیت قدرت اسرائیل و همچنین تضعیف مقاومت در برابر غرب و اسرائیل است.»

وی در ادامه گفت که: «برای ما روشن است که غرب برای کل منطقه ما تصمیمی دارد چرا که منطقه ما را به صورت فعلی نمی‌پسندد و امروز می‌بینیم انگلیسی‌ها که سال‌هاست از منطقه رفته‌اند، قصد بازگشت به منطقه را دارند و یا فرانسوی‌ها نیز همین‌طور.»

خبرگزاری‌های مهر و تسنیم نیز می‌نویسند که حسن روحانی روز دوشنبه در ادامه سخنانش در جمع فرماندهان و مسئولان ارشد سپاه با ذکر این‌که «باید تهدید را شناخت» گفته است که «آمریکا در افغانستان و عراق مرتکب خطا شد و ان شاءالله در سوریه هم خطا خواهد کرد.»

رئیس جمهور ایران در این سخنرانی با افزودن این‌که «شرایط منطقه حساس است» تأکید کرده‌است که «مسئله سوریه مسئله کوچک در یک کشور نیست، بلکه یک مسئله سرنوشت‌ساز برای یک منطقه بزرگ است.»

حسن روحانی با این حال گفت ایران با هرکس که [در انتخابات سال ۲۰۱۴ سوریه] با رأی مردم، اداره امور سوریه را در دست گیرد موافق خواهد بود؛ در همین حال اپوزیسیون سوریه اعلام کرده که این انتخابات را ساختگی و بی ارزش می‌داند.

روز دوشنبه به گزارش خبرگزاری تسنیم در مجمع سالیانه فرماندهان سپاه، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، نیز با اشاره به احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه گفت: «ان‌شاءالله که آنها عاقلانه تصمیم می‌گیرند و خودشان را در مهلکه نمی‌اندازند.»

وی در ادامه هشدار داد که: «آمریکا اگر در سوریه حرکت نظامی کند، قطعاً با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود. سپاه پاسداران نیز در آن زمان به وظیفه خودش عمل خواهد کرد.»

مسئله دخالت نظامی شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران در درگیری‌های داخلی سوریه از مدت‌ها پیش از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش مطرح شده اما این موضوع همواره از سوی مقام‌های ایرانی تکذیب شده است.

در این زمینه اما این هفته مخالفان بشار اسد ویدئویی را منتشر کردند که نظامیان ایرانی را در نبردهای جنگ داخلی سوریه نشان می‌دهد. به گفته این مخالفان، این ویدئوها پس از کشته شدن خبرنگار ایرانی در سوریه به‌دست مخالفان بشار اسد افتاده است.
XS
SM
MD
LG