لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

دو پایگاه موشکی کریمه «به دست روسیه اشغال شدند»


وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که نیروهای روسیه روز چهارشنبه، ۱۴ اسفند، بخش‌هایی از دو پایگاه موشکی اوکراین در شبه‌جزیره کریمه را به اشغال خود درآورده‌اند.

این وزارتخانه به خبرگزاری فرانسه گفت که موشک‌های پایگاه موشکی اول یعنی پایگاه «اِوپاتوریا» پیش از اشغال تخلیه شده‌ بود و در پایگاه دوم که در نزدیکی شهر سواستوپل قرار دارد بخش انبار موشک‌ها هنوز در دست نیروهای اوکراینی است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه گفت که کشورش بر نیروهای مسلح هوادار روسیه که عملاً کنترل بخش اعظم شبه‌جزیره کریمه را به‌ دست گرفته‌اند «کنترلی ندارد».

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای لاوروف در دیدار با همتای اسپانیایی خود گفت که نیروهای مسلح طرفدار روسیه در شبه‌جزیره کریمه «برای دفاع از خود» تشکیل شده‌اند «و از روسیه دستور نمی‌گیرند».

وی همچنین با ذکر این‌ که «نظامیان ناوگان دریای سیاه هم‌چنان در مقرهای پیشین خود مستقرند» افزود که در این پایگاه روسی «اقدامات امنیتی مضاعفی اتخاذ شده‌ است».

این اظهارات یک روز پس از آن بیان می‌شود که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که روسیه نمی‌تواند در مورد نقشی که در اوکراین دارد «کسی را فریب بدهد».

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندری دِشخیتسوا، وزیر موقت امور خارجه اوکراین، روز چهارشنبه در دیدار با همتای فرانسوی خود در مورد تنش‌های پیش‌آمده با روسیه گفت: «ما می‌خواهیم که این کشمکش به صورت صلح‌آمیز حل شود. ما نمی‌خواهیم با روسیه بجنگیم».

بنا بر این گزارش، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، نیز در این دیدار گفت: «ما قصد نداریم به روسیه اعلان جنگ کنیم، اما کاری که آنها انجام می‌دهند غیرقابل قبول است».

وی افزود: «کاری که آنها می‌کنند تهاجم یک کشور به کشور دیگر است.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه برای یافتن راه‌ حلی احتمالی در مورد بحران شبه‌جزیره کریمه در اوکراین و حضور روسیه در آن صحبت کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در این گفت‌وگوی تلفنی اوباما عدم شرکت خود را در نشست گروه هشت در سوچی روسیه در ماه ژوئن در صورت ادامه وضعیت اوکراین به روشنی بیان کرده است.

وضعیت در شرق اوکراین

به گزارش خبرگزاری رویترز، ساختمان فرمانداری شهر دونِتسک در شرق اوکراین که از روز شنبه به اشغال تظاهرکنندگان هوادار روسیه درآمده بود روز چهارشنبه پس از اعلام وجود بمب در ساختمان از سوی پلیس تخلیه شد و هم‌اینک پرچم اوکراین بار دیگر جانشین پرچم روسیه در بالای این ساختمان شده‌است.

دونتسک یکی از شش شهر در شرق اوکراین است که طی آخر هفته گذشته تظاهرات‌هایی به طرفداری از روسیه در آن به‌راه افتاد.

دولت جدید اوکراین در کی‌یف، روسیه را متهم می‌کند که با به‌راه انداختن این تظاهرات‌ها «سعی می‌کند بهانه‌ای برای مداخله نظامی در خاک اوکراین پیدا کند.»
XS
SM
MD
LG