لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

روسیه: روند برنامه هسته‌ای ایران برای ما نگران‌کننده است


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسی.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسی.
روز چهارشنبه همزمان با اعلام پیشرفت در سه پروژه هسته‌ای توسط رسانه‌های داخلی ایران، وزارت خارجه روسیه مصاحبه‌ای را با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه منتشر کرد که وی در این مصاحبه می‌گوید: «اینکه فاصله میان ایران و برخوردار شدن فرضی از دانش ساخت سلاح هسته‌ای در حال کم شدن است برای ما نگران‌کننده است.»

در همین روز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز از تهران خواست تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و گفت‌وگوهای متوقف‌شده هسته‌ای با طرف‌های بین‌المللی را از سر بگیرد.

رسانه‌های داخلی ایران روز چهارشنبه از رونمایی سه پروژه جدید هسته‌ای خبر دادند. این پروژه‌ها مربوط به تولید سوخت هسته‌ای ۲۰ درصدی و غنی‌سازی اورانیوم هستند.

مقام‌های روسی تاکنون از ابراز نگرانی‌های جدی در پیوند با برنامه هسته‌ای ایران خودداری کرده‌بودند و اظهارات تازه سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، درخصوص نگرانی کشورش از مسیر برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند نشانه‌ای از تغییرات در نوع دیدگاه روسیه به این برنامه به‌شمار بیاید.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، سرگئی ریابکوف در مصاحبه خود با یک نشریه روسی که تاریخ آن ذکر نشده اما این مصاحبه روز چهارشنبه در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت که «فعلاً شواهدی مبنی بر اینکه ایران آماده باشد تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را کنار بگذارد نمی‌بینم.»

وی افزود که «این شرایط برای روسیه احتمالاً هشداردهنده‌تر از بسیاری کشورهای دیگر است؛ و به این خاطر به نظر ما باید در گفت‌وگوها به نتایجی برسیم.»

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که یک ایران مسلح به سلاح اتمی مطلوب روسیه نیست چراکه ایران و روسیه همجوار هستند.

وی در عین حال گفت هنوز شواهدی قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که نشان دهد ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است.

سرگئی ریابکوف در ادامه گفت که ایران برای گفت‌وگو با شش طرف بین‌المللی این پیش‌شرط را گذاشته که حق تهران برای غنی‌سازی اورانیوم محفوظ شناخته شود.

معاون وزیر خارجه روسیه اما در این مورد افزود: «ما نمی‌توانیم این امر را بپذیریم، زیرا اصولاً شرط گذاشتن پیش از هر گفت‌وگویی غیرقابل قبول است، به‌خصوص در گفت‌وگوها بر سر چنین موضوع حساسی.»

آقای ریابکوف در عین حال نسبت به احتمال برخورد نظامی با ایران نیز هشدار داد و گفت: «برخی شاید به وضعیت کنونی به عنوان یک فرصت نگاه کنند و به حالتی منفعت‌طلبانه در مسیر تغییر حکومت در تهران گام بردارند تا بدین‌وسیله مشکلات عدیده‌ای را یکجا حل کنند، اما روسیه به چنین روندی ملحق نخواهد شد و به هر صورت درخصوص چنین گام‌هایی مسئولیت سیاسی و قانونی احساس می‌کند.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه با اشاره به مناقشه هسته‌ای با ایران گفت: «علاقه‌مندیم تا ایرانیان را به همکاری با آژانس ترغیب کنیم. ما قویاً آنها را ترغیب می‌کنیم تا به گفت‌وگو بر سر موارد مشکوک و خاص ادامه بدهند.»

سرگئی لاوروف که در یک نشست خبری در لاهه هلند سخن می‌گفت افزود که: «امر مهم این است که هر آنچه که در عرصه اتمی اعلام یا انجام می‌شود باید تحت کنترل کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.»

نگرانی قدرت‌های غربی از ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران روندی فزاینده داشته و مقام‌های اسرائیلی نیز اخیراً اظهارات مختلفی در مورد یک حمله احتمالی به تأسیسات ایران داشته‌اند.

ایران نظامی بودن برنامه هسته‌ای خود را تکذیب می‌کند و در مقابل تهدید حمله به تأسیسات خود تهدید به حمله‌های متقابل می‌کند.

رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه روز سه‌شنبه گفت که به باور او قدرت‌های غربی احتمالاً در تابستانی که پیش رو است در مورد واکنش نسبت به برنامه هسته‌ای ایران «تصمیم» خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری ریانووُستی روسیه، نیکلای ماکاروف، در باره برنامه مناقشه‌برانگیز هسته‌ای جمهوری اسلامی و نوع برخورد با آن گفت: «ایران، البته به مثابه یک نقطه زخم است. باید به‌زودی تصمیمی در قبال آن اتخاذ شود.»
XS
SM
MD
LG