لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

صالحی در مصاحبه با اشپیگل: آماده معامله هسته‌ای هستیم


وزیر خارجه ایران می‌گوید: «شاید بهتر از اسپانیا و یونان می‌توانیم روی صبر و تحمل مردم ایران حساب کنیم.»
وزیر خارجه ایران می‌گوید: «شاید بهتر از اسپانیا و یونان می‌توانیم روی صبر و تحمل مردم ایران حساب کنیم.»
علی اکبرصالحی وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگوی تازه خود با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل، ضمن ابراز خوشبینی نسبت به حل مسئله اتمی ایران از راه‌های مسالمت‌آمیز گفته‌است، کشورش خواهان جنگ نیست و همزمان یادآور شده درصورت به‌رسمیت شناخته شدن حق غنی‌سازی اورانیوم، ایران آماده‌است، دست به سازش زند.

وی همچنین درباره پیامد تحریم‌ها گفته‌است که «ایرانی‌ها، عادت کرده‌اند که با مشکلات زندگی کنند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:50 0:00
لینک مستقیم


علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران در آغاز، حمله اسرائیل به ایران را منتفی می‌داند و می‌گوید: «اگر اسرائیلی‌ها می‌خواستند و می‌توانستند به ایران حمله کنند، پیش از این دست به چنین کاری می‌زدند. اسرائیلی‌ها سالهاست که در هر فرصتی ایران را تهدید می‌کنند ولی آنها می‌دانند که در صورت حمله به ایران چه اتفاقی خواهد افتاد»

علی‌اکبر صالحی در اینجا یادآور می‌شود که کشورش خواهان جنگ نیست و سپس می‌افزاید: «هیچ سند و مدرکی هم در دست نیست که ثابت کند ایران در راستای پژوهش‌های اتمی خود به دنبال اهداف نظامی است.»

خبرنگار مجله اشپیگل، سپس به مذاکرات اتمی کشورهای ۱+۵ با ایران می‌پردازد و می‌گوید محافل سیاسی معتقدند خوش‌بینی اندکی نسبت به حل مسئله هسته‌ای ایران از راه مسالمت‌آمیز وجود دارد.

این خبرنگار از سوی علی‌اکبر صالحی پاسخ می‌شنود که نسبت به این گونه مذاکرات خوش‌بین است و همزمان تاکید می‌کند که اگر حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم به رسمیت شناخته شود، کشورش حاضر به معامله متقابل است و آماده‌است تا داوطلبانه درصد غنی‌سازی را محدود کند.

برای نیل به این مقصود اما ایران خواهان تضمین‌هایی برای تامین سوخت مورد نیاز تاسیسات خود از خارج است.

خبرنگار اشپیگل این بار پرسش دیگری را مطرح می‌کند و می‌گوید بسیاری از سیاستمداران غربی معتقدند که ایران در پیوند با مسئله اتمی خود وقت‌کشی و با زمان بازی می‌کند.

در ضمن پس از صدور چهار قطعنامه تحریمی از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا در نظر دارد در روز دوشنبه آینده بار دیگر بر تحریم‌های خود بیافزاید.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش می‌پذیرد که تحریم‌ها، مشکلات و ناراحتی‌ها و دردسرهایی آفریده ولی در عین حال حرف‌های گذشته خود را تکرار می‌کند و می‌گوید ۳۰ سال است که ایرانی‌ها با این تحریم‌ها سر کرده‌اند و در نهایت این تحریم‌ها آنها را مستقل و قوی ساخته‌است.

این بار از سوی خبرنگار آلمانی می‌شنود که می‌گوید: در همین یک سال اخیر واحد پولی ایران دو سوم ارزش خود را در برابر دلار از دست داده و سبب شده‌است تا تجار ناراضی به خیابان‌ها بیایند و شعار «مرگ بر دولت» سر دهند.

علی‌اکبر صالحی در پایان می‌گوید: «جامعه ایران عادت کرده که با مشکلات زندگی کند. شاید بهتر از اسپانیا و یونان می‌توانیم روی صبر و تحمل مردم ایران حساب کنیم. آیا در اروپا هم این طور است؟»
XS
SM
MD
LG