لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

پژوهشگر یمنی: مطمئنم در یمن اسلام‌گرایان سبک تونس انتخاب خواهند شد


تظاهرات ضد دولتی در یمن.
تظاهرات ضد دولتی در یمن.
با وجود پذیرش طرح انتقال قدرت در یمن از سوی رئیس‌جمهور آن کشور، علی عبدالله صالح، ناآرامی‌ها در این کشور فقیر و بحران زدهٔ شبه جزیره عربستان ادامه دارد و کشورهای غربی از آن بیم دارند که ادامه بی‌ثباتی در یمن به قدرت گرفتن نیروهای تندروی القاعده در این کشور بینجامد.

سام هدا گزارشگر رادیو فردا در دبی، در گفت‌وگو با یک پژوهشگر یمنی در دانشگاه امارات، آخرین تحولات این کشور بررسی کرده‌است:

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:08 0:00
لینک مستقیم


در پی کشته شدن ۹ نفر، صدها هزار تظاهرکننده یمنی روز یک‌شنبه به خیابان‌های صنعا، پایتخت یمن، آمدند و خواستار استعفای معاون رئیس جمهور یمن شدند.

پس از آن که علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، قرارداد شورای همکاری خلیج فارس برای انتقال قدرت در این کشور را امضا کرد، هادی معاون او زمام امور را به دست گرفته تا زمینه را برای برگزاری انتخابات آماده کند. اما با این همه هنوز خویشاوندان صالح مواضع کلیدی در ارتش و نیروهای مسلح را در دست دارند و به همین دلیل تظاهرکنندگان یمنی روز یک‌شنبه هادی را متهم کردند که به ابزاری در دست صالح تبدیل شده‌است. در همین حال گفته می‌شود علی عبدالله صالح برای برقراری آرامش و امکان انتقال صلح‌آمیز قدرت در این کشور خود را آماده می‌کند تا یمن را ترک کرده و به آمریکا برود.

برای بررسی آخرین وضعیت کشور یمن با حسن قاید السبیحی، استاد یمنی دانشگاه امارات گفت‌وگویی داشتم و از او پرسیدم معاون صالح، عبدالابو منصور هادی، چقدر در کنترل اوضاع این کشور موفق بوده است؟

هادی عملا بدون سروصدای زیاد به کار خود ادامه می‌دهد. او مثل دیگران زیاد حرف نمی‌زند و سیاستمداری صبور است و به مجرد این که علی عبدالله صالح یمن را ترک کند هادی می‌تواند همکاری تمام طرف‌های درگیر در یمن را جلب کند و او بهترین گزینه برای تمامی آنها است.

در ضمن هادی از حمایت آمریکا و کشورهای شورای همکاری برخوردار است. او در ابتدا با احتیاط و عدم اطمینان حرکت می‌کرد اما در سفرش به آمریکا مقامات آن کشور به او گفتند که کار صالح تمام شده و او فرد مورد نظر برای دوران انتقالی است.

*
با این همه حوادث روزهای اخیر نشان می‌دهد طرفداران علی عبدالله صالح در ارتش و نیروهای امنیتی از قدرت زیادی برخوردارند و ممکن است به این سادگی حاضر به تحویل قدرت به مقامات جدید نباشند.

السبیحی در این باره خوشبین است که با گذشت زمان این مشکل حل شود: «بر اساس بندهای موافقت‌نامه انتقال قدرت، مدتی طول خواهد کشید تا نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح کنار گذاشته شوند. ظرف دو سه هفته آینده ما شاهد کاهش قدرت خویشاوندان صالح در ارتش خواهیم بود اما این زمان می‌برد. آمریکا به صالح و ۵۰ نفر از اطرافیانش اجازه داده تا به آمریکا سفر کنند و من مطمئنم پسر او و چند تن از اقوامش در ارتش جزو این افراد هستند. هم‌اکنون تمام نیروهای مخالف صالح از هادی حمایت می‌کنند و او را تنها گزینه برای برون‌رفت از بحران می‌دانند اما جوانان یمن بزرگ‌ترین مخالف او هستند و همچون جوانان در همه جای جهان خواستار تغییرات بنیادی در نظام حکومتی هستند.»

از السبیحی می‌پرسم در صورت برگزاری انتخابات در یمن چه گروه‌هایی به قدرت خواهند رسید؟

من مطمئنم در انتخابات آینده یمن، اسلام‌گرایان برنده خواهند شد همچنان که در مصر و تونس برنده شدند. این یک نهضت در سراسر جهان عرب است. آنها اکثریت آرا را خواهند داشت اما از شیوه کار در تونس و احتمالا ترکیه پیروی خواهند کرد.

آنها برای جلب حمایت اکثریت مردم ناچارند سیاستی میانه‌رو داشته باشند. همه اسلام‌گرایان در سراسر کشورهای عربی چاره‌ای ندارند جز آن که سیاست میانه‌روی در پیش گیرند.
XS
SM
MD
LG