لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰

کلینتون: هدف تحریم تازه مختل کردن ارتباط ایران، سوریه و حزب‌الله است


نشست مشترک خبری هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با همتای ترک خود احمد داووداغلو. ۱۱ اوت ۲۰۱۲.
نشست مشترک خبری هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با همتای ترک خود احمد داووداغلو. ۱۱ اوت ۲۰۱۲.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، که برای گفت‌وگو در مورد بحران سوریه به ترکیه سفر کرده روز شنبه، ۲۱ مرداد، در یک نشست خبری در استانبول گفت که هدف تحریم‌های تازه آمریکا «افشا و مختل کردن» ارتباطات میان ایران، حزب‌الله لبنان، و سوریه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم کلینتون در این نشست خبری در ارتباط با سوریه اظهار داشت: «به افزایش فشار از بیرون ادامه می‌دهیم» و در این خصوص افزود: «دیروز در واشینگتن تحریم‌هایی را اعلام کردیم که هدف از آن برملا کردن و ایجاد اختلال در ارتباطات میان ایران، حزب‌الله و سوریه‌ است، ارتباطاتی که باعث ادامه حیات رژیم اسد شده‌ است.»

ایالات متحده آمریکا جمعه، ۲۰ مرداد، تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه حزب‌الله لبنان به دلیل پشتیبانی از رئیس جمهور سوریه اعمال کرد. همچنین شرکت نفت دولتی سیترول سوریه به دلیل صادرات بنزین به ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به ترکیه با همتای ترک خود احمد داووداغلو دیدار کرده و قرار است با افراد برجسته اپوزیسیون سوریه نیز دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، خانم کلینتون روز شنبه در نشست خبری خود با اشاره به افزایش شمار پناهندگان سوری به کشورهای همسایه از اعطای ۵ میلیون دلار توسط ایالات متحده به سازمان ملل برای کمک به این پناهندگان خبر داد.

خبرگزاری رویترز نیز خبر داد که هیلاری کلینتون در این نشست خبری مشترک از توافق برای بررسی گزینه ایجاد منطقه پرواز ممنوع در حریم هوایی سوریه توسط آمریکا و ترکیه سخن گفت.

از آغاز بحران سیاسی در سوریه ۱۷ ماه می‌گذرد و روز شنبه گرهارد شیندلر، رئیس سازمان اطلاعات آلمان، در مصاحبه با روزنامه آلمانی «دی وِلت» گفت که برآوردها نشان می‌دهد حکومت بشار اسد بر سوریه «وارد مرحله پایانی خود شده‌ است».

رئیس سازمان اطلاعات آلمان افزود که بنا بر تخمین‌ها ارتش سوریه حدود ۵۰ هزار نفر از نیروهای ۳۲۰ هزار نفری خود را از دست داده‌ است که بیشتر آنها مجروح شده‌اند و حدود ۲ تا ۳ هزار نفرشان نیز به نیروهای مخالف پیوسته‌اند.

وی افزود که شمار نیروهای مسلح شورشی حدود ۲۰ هزار نفر برآورد می‌شود، اما روش‌های چریکی و پراکنده بودن سلول‌های مقاومت آنها «باعث تضعیف روحیه ارتش دولتی شده‌ است».

گرهارد شیندلر افزود که تحلیل‌ها نشان می‌دهد که اسلام‌گرایان در میان شورشیان در اقلیت هستند و بر اپوزیسیون تسلط ندارند.

درگیری نظامی در سوریه روز شنبه نیز ادامه یافت و به نوشته خبرگزاری آلمان در این روز تبادل آتش میان ارتش و مخالفان در مرکز شهر دمشق شنیده می‌شد و وقوع انفجاری نیز در این منطقه گزارش می‌شود.
XS
SM
MD
LG