لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۷

وکیل خانواده ستار بهشتی: فشارها بر دستگاه قضایی کاملاً محسوس است


گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی در تهران می‌گوید با این که فرد اصلی متهم به قتل ستار بهشتی مشخص شده است، اما پرونده هنوز در بازپرسی است. او می‌گوید بازجویان ستار بهشتی متهمند که به طور غیر قانونی وی را پس از تحویل دادن به زندان اوین، ‌بار دیگر به بازداشتگاه منتقل کرده‌اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:31 0:00
لینک مستقیم


گیتی فاضل‌پور: «یک کار غیر قانونی که اینجا انجام شده است، این است که این پسر را بعد از اینکه بازداشت کرده و به مدت ۴۸ ساعت نگه داشته‌اند، بعد از آن تحویل زندان اوین داده‌اند اما دوباره او را از زندان اوین پس گرفته‌اند. اصلا پلیس فتا حق چنین کاری را ندارد.»

گیتی پورفاضل با تاکید بر این که فرد متهم به قتل جزو کسانی بوده که این اقدام را انجام داده می‌گوید: «بازجوها سه نفر بوده‌اند. ستار بهشتی را دوباره از زندان اوین گرفته‌اند و به جایی برده‌اند که خودشان می خواسته‌اند و او را تحت بازجویی و شکنجه قرار دارده‌اند این در حالی است که حق نداشته‌اند از لحاظ قانونی این کار را بکنند.»

در همین حال با گذشت نزدیک به دو ماه از انتشار خبر درگذشت وبلاگ‌نویس زندانی، ستار بهشتی، دادستانی تهران همچنان در تلاش است تا علت غایی مرگ ستار بهشتی را کشف کند. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران روز دوشنبه اعلام کرد که «این بار کمیسیونی ۱۱ نفره از پزشکان پزشکی قانونی و سایر پزشکان پرونده ستار بهشتی را بررسی کردند و تقریبا نظریه قبلی تایید شد.»

به گفته آقای دولت آبادی، در نظریه این کمیسیون ۱۱ نفره پزشکی تاکید شده که «ستار بهشتی بیماری قبلی نداشته است.»

گیتی پورفاضل، وکیل خانوده بهشتی در تهران می‌گوید که نظریه جدید هیئت ویژه پزشکی تغییری در روند رسیدگی به پرونده ایجاد نخواهد کرد:
«قبلا این نظریه از سوی پزشکی قانونی داده شده بود و بر همین مبنا هم کسانی که این جوان را شکنجه کرده بودند گرفتار شده بودند. چهار نفر متهم اصلی تشخیص داده شده بود که از بین آن چهار نفر، یک نفر را که ضربات او باعث مرگ ستار شده است تحت بازجویی قرار داده‌اند و در اتاق بازپرسی آورده بودند که می‌خواست که از مادر ستار عفو بگیرد اما نتوانست.»

پیش از این اما رسانه‌ها خبر داده بودند که خانواده ستار بهشتی در روزهای پس از مرگ فرزندشان با حضور در دفترخانه‌ای رضایت خود را در پرونده اعلام کرده بودند. گیتی پورفاضل اما معتقد است که آن رضایت‌نامه هیچ تاثیری بر پرونده قتل ستار بهشتی ندارد.

گیتی پورفاضل: «متاسفانه با فشار و زور خانواده ستار را به یک دفترخانه برده‌اند و اینها حتی شماره آن دفترخانه را هم نمی دانند. پلیس فتا با دستپاچگی این کار را انجام داده است ولی از آنجا که این رضایت، یک رضایت کلی راجع به سازمان فتاست، قائم به شخص مجرم نیست.
چون در آن زمان که هنوز مشخص نبود که مجرم کیست؟ در این میان قتلی اتفاق افتاده است. چون قتل اتفاق افتاده است قاتل باید مشخص شود. ایشان باید بیاید و از مادر ستار تقاضای عفو کند. در آن روز بازپرسی، من خودم هم حضور داشتم، مادر ستار بهشتی از حق قصاص نگذشت و گفت که من قصاص خون پسرم را می‌خواهم. علاوه بر مادر باید به نقش پدر هم توجه کنیم. ستار هم پدر دارد و هم مادر.»

گیتی پور فاضل با اشاره به این که اخیرا خبرهایی منتشر شده است مبنی بر اینکه پدر ستار بهشتی به دلایلی بعد از مرگ ستار حتی حاضر نیست بپذیرد که او فرزندش بوده است و معتقد است که او فرزند خواهرش است. می‌گوید: «شوک‌هایی که در اثر خبر فوت این جوان به پدرش وارد شده است باعث این ادعاست. او می‌داند که این اتفاق افتاده است و می‌داند که ستار درگذشته است، منتها نمی‌خواهد بپذیرد که این اتفاق برای فرزند خودش رخ داده است. ولی به هر حال ایشان زنده است و پدر ستار بهشتی است. هیچ حکم حجری برایش گرفته نشده است و بنابر این تا زمانی که حکم حجر کسی صادر نشده، او عاقل است. ایشان تحت مداوای پزشکان است و ظرف همین دو سه ماه باید ببینیم که وضعیت روانی‌اش به کجا می‌انجامد؟ اگرخوب بشود که دیگر مشکلی ندارد و اگر خوب نشود و روز به روز هم بدتر شود، ناگزیر هستیم که تدابیر دیگری برای این پدر بیاندیشیم.»

با این که نزدیک به دو ماه از زمان مرگ وی می‌گذرد و متهم پرونده هم مشخص شده است اما هنوز این پرونده به دادگاه ارسال نشده است، گیتی پورفاضل، این تاخیر را ناشی از فشارهای وارده بر سیستم قضایی می‌داند و می‌گوید: «کاملا فشارها محسوس است. کاملا فشارها محسوس است.
وقتی مشخص می‌شود که مجرم کیست پرونده از نظر بازجویی و نظریه پزشکی قانونی تکمیل است، بعد از صدور قرار مجرمیت که اکنون هم صادر شده است، یا قرار وثیقه صادر می‌کنند و ممکن است در این مورد هم نظر بازپرس مطرح باشد، ولی بعد از آن حتما باید پرونده به دادگاه ارسال شود. من تعجب می‌کنم که الان دو ماه است که این پرونده هنوز در بازپرسی است. برای چه این همه طول داده شده است؟»

ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس جوانی بود که به دلیل یادداشت‌های خود در وبلاگش روز ۹ آبان از سوی پلیس فتا (پلیس سایبری) بازداشت و پنج روز بعد در زندان جان خود را از دست داد.
  • 16x9 Image

    رویا کریمی مجد

    رویا کریمی مجد روزنامه‌نگاری را در سال ۱۳۷۱ در ایران آغاز کرد و اردیبهشت ۱۳۸۷ به رادیو فردا پبوست. او تهیه‌کنندگی برنامه هفتگی صدایی دیگر را که به بررسی مسایل زنان اختصاص دارد، برعهده دارد.  در سال ۲۰۱۵ میکروفن طلایی جشنواره رادیویی نیویورک به  برنامه رادیویی «سنت تیغ» که رویا کریمی مجد آن را تهیه کرده بود تعلق یافت. 

XS
SM
MD
LG