لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

سلطانیه: غیرممکن است تعطیلی فردو را بپذیریم


علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه، سوم مهر، با اشاره به خواسته‌های طرف‌های مذاکره هسته‌ای با ایران گفت که «غیرممکن است که ما انتظارات آنها برای تعطیلی فردو را بپذیریم».

تأسیسات هسته‌ای فُردو که در نزدیکی شهر قم قرار دارد از جمله مراکزی است که ایران برای در امان ماندن آن از حملات احتمالی آمریکا و اسرائیل، در دل کوه بنا کرده‌ است. ایران با انتقال تعدادی از سانتریفیوژهای خود به این مرکز، اقدام به غنی‌سازی بیست‌ درصدی اورانیوم کرده‌ است.

علی‌اصغر سلطانیه که روز دوشنبه در این باره با خبرگزاری «اینترپرس سرویس» مصاحبه کرده‌ است افزود که ایران در نشست سه‌شنبه شب، ۲۸ شهریور، میان کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد ایران با ۱+۵، پیشنهاد کرده‌ است غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در ازای لغو تحریم‌ها علیه ایران تعلیق کند.

وی در این باره گفت: «آماده‌ایم تا غنی‌سازی بیست درصد را تعلیق کنیم، مشروط بر این که مشاهده کنیم طرف مقابل نیز گامی سازگار با این تعلیق برمی‌دارد.»

ایران در آخرین دور مذاکرات در مسکو نیز از گروه ۱+۵ خواسته بود در ازای همکاری بیشتر با آژانس از تحریم‌های وضع شده کاسته شود که مورد توافق قرار نگرفت.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که بازرسانش در تأسیسات فردو آثاری از اورانیوم غنی‌شده تا ۲۷ درصد یافته‌اند و این امر بر نگرانی‌های قدرت‌های غربی نسبت به احتمال نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران افزوده‌ است.

علی‌اصغر سلطانیه اما یافته شدن این درصد از اورانیوم در فردو را «یک بحث فنی و عادی» خوانده و گفته‌ است که «برجسته‌سازی و سیاسی کردن یک موضوع فنی، نشان‌دهنده تلاش برخی برای مخدوش کردن فضای همکاری سازنده ایران و آژانس است».

فريدون عباسی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، این هفته از خرابکاری در خطوط انتقال برق به تاسيسات فردو خبر داد و در این مورد گفت که «ممکن است تروريست‌ها و خرابکاران در آژانس نفوذ کرده‌ و مخفيانه تصميم‌سازی کنند».

علی‌اصغر سلطانیه در مصاحبه روز دوشنبه با «اینترپرس سرویس» در مورد قطع جریان برق فردو و گمانه‌زنی ایران در مورد ارتباط آژانس با آن گفت: «اعتراضی که داریم این است که شورای حکام آژانس از اطلاعات محرمانه حفاظت نمی‌کند.»

او افزود: «وقتی در مورد این که چه تعداد سانتریفیوژ فعال یا غیرفعال است اطلاعاتی (در گزارش‌های آژانس) دارند، این جای نگرانی بسیاری جدی دارد.»
XS
SM
MD
LG