لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۳

«در مورد احتمال ترور در واشینگتن، ۴ ماه پیش به آرژانتین اطلاع‌رسانی شده‌بود»


عادل الجُبیر، سفیر عربستان در واشینگتن، که گفته می‌شود قرار بوده مورد سوء قصد قرار گیرد.
عادل الجُبیر، سفیر عربستان در واشینگتن، که گفته می‌شود قرار بوده مورد سوء قصد قرار گیرد.
یک منبع دیپلماتیک آرژانتینی روز پنج‌شنبه گفت که مقام‌های سعودی چهار ماه پیش در مورد احتمال «وجود یک توطئه از سوی ایران» برای کشتن سفیر عربستان در واشینگتن با آرژانتین صحبت کرده‌بودند.

این منبع آرژانتینی که نخواسته نامش فاش شود گفته که مقام‌های عربستان در آن تاریخ هم‌چنین در مورد یک حمله احتمالی به سفارتخانه‌های عربستان و اسرائیل در بوئنوس‌آیرس آرژانتین به مقام‌های آرژانتینی اطلاع‌رسانی کرده‌بودند.

این منبع آرژانتینی به خبرگزاری رویترز گفت: «سعودی‌ها چهار ماه پیش، به درخواست ایالات متحده، به ما اطلاع‌رسانی کردند.»

خبرگزاری رویترز در این باره از ویلما مارتینز، سفیر ایالات متحده در آرژانتین، سؤالاتی کرد اما وی از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

با وجود اینکه رسانه‌های آمریکایی این هفته مدعی شده‌اند که آرژانتین «دومین کشور هدف عملیات تروریستی با پشتیبانی ایران» بوده‌است، دولت آرژانتین تاکنون در این باره بیانیه‌ای رسمی صادر نکرده‌است.

ایالات متحده، ایران را متهم کرده که دو شهروندش به نام‌های منصور ارباب سیار و غلام شکوری، قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، عادل الجبیر سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران این اتهام را به شدت رد کرده و آن را ساخته و پرداخته آمریکا می‌دانند.

در این میان باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه گفته‌است که «مقام‌های ایران باید در قبال این توطئه پاسخگو باشند.» سعودالفیصل، وزیر خارجه عربستان، نیز روز پنجشنبه تصریح کرده که کشورش «پاسخی حساب‌شده‌» به ایران خواهد داد.

آرژانتین پیش از این ایران را متهم کرده‌است که در انفجار سال ۱۹۹۲ در سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس و هم‌چنین انفجار مرکز یهودیان آرژانتین در سال ۱۹۹۴ دخالت داشته‌است. این دو انفجار ۱۱۴ کشته برجای گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران اواخر تیرماه ضمن ابراز همدردی با قربانیان این حادثه، اعلام کرد که حاضر به همکاری با بوئنوس‌آیرس برای حل این پرونده‌است.

اما کریستینا فرناندز، رئیس جمهور آرژانتین، اواخر شهریورماه در نیویورک ضمن استقبال از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری با آرژانتین در زمینه پرونده انفجار مرکز یهودیان در بوئنوس آیرس، این اقدام را ناکافی دانست و خواهان شفاف‌سازی ایران در این زمینه شد.
XS
SM
MD
LG