لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

ده‌ها هزار معترض یمنی در میدان اصلی پایتخت یمن گرد آمدند


راهپیمایی معترضان در صنعا.
راهپیمایی معترضان در صنعا.
ده‌ها هزار تن از مردم یمن روز جمعه در میدان مرکزی شهر صنعا، پایتخت این کشور، گرد آمده و با راهپیمایی علیه دولت یمن بار دیگر خواستار کنار رفتن رئیس جمهور این کشور از قدرت شدند.

راهپیمایی روز جمعه یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های معترضان یمنی در جریان اعتراضاتی است که از اوایل ماه جاری در این کشور آغاز شده ‌است.

در همین حال ۱۱ تن از نمایندگان پارلمان یمن نیز در اعتراض به خشونت‌های دولتی از عضویت در حزب رئیس جمهور این کشور انصراف داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی یمن با بستن خیابان‌های اطراف میدان اصلی شهر، کوشیدند تا از گرد آمدن مردم برای نماز جمعه و راهپیمایی جلوگیری کنند، اما پیش‌نماز این هفته صنعا از تظاهرکنندگان خواست «تا برکناری رئیس جمهور» هم‌چنان تظاهرات خود را گسترده‌تر کنند.

علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن، که ۳۲ سال است قدرت را این کشور در دست دارد روز پنج‌شنبه به نیروهای امنیتی خود دستور داد تا از تظاهرکنندگان به طور کامل حفاظت کرده و «از درگیری و رویارویی مستقیم میان هواداران دولت و مخالفان معترض جلوگیری کنند».

رئیس جمهوری یمن که اعلام کرده در دوره بعدی انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت نخواهد کرد، روز پنج‌شنبه هم‌چنین دستور تشکیل کمیته‌ای دولتی برای آغاز گفت‌وگو با معترضان را داد.

اما عبدالمُعِز دَبْوان، از رهبران حزب اصلی اسلام‌گرای یمن به نام «حزب اصلاح»، به خبرگزاری رویترز گفت که این اقدامات علی عبدالله صالح، «هم کم است و هم دیر».

وی افزود که «این وظیفه نیروهای امنیتی است تا در هر حال از راهپیمایان مسالمت‌آمیز حفاظت کند».

پارلمان یمن نیز روز چهارشنبه خبر داد که ۱۱ تن از نمایندگان این پارلمان در اعتراض به خشونت‌های دولتی علیه راهپیمایان، از عضویت در حزب حاکم این کشور انصراف داده‌اند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، گروهی از ۲۸ نماینده پارلمان نیز که از اعضای حزب حاکم هستند نامه‌ای شامل ۱۰ بند برای رئیس جمهور این کشور فرستاده و خواستار انجام فوری اصلاحات شده‌اند.

در جریان اعتراضات یمن که با الهام از جریانات تغییر در تونس و مصر آغاز شده طی ۹ روز اخیر ۱۷ نفر جان باخته‌اند و خبرها حاکی است که مرد ۲۷ ساله‌ای که چهار روز پیش خود را به نشانه اعتراض به دولت این کشور در شهر عدن یمن به آتش کشیده بود روز پنج‌شنبه در بیمارستان جان باخته‌ است.

در روزهای اخیر در شهر بندری عدن نیز ده‌ها هزار تن به خیابان‌ها آمده و خواستار پایان یافتن حکومت علی عبدالله صالح شدند.

علی عبدالله صالح که از هم‌پیمانان ایالات متحده در جنگ با گروه «القاعده شبه‌جزیره عربستان» است می‌کوشد تا مصالحه شکننده‌ای که با شورشیان شیعه «حوثی» در بخش شمالی یمن دارد را نیز حفظ کند.
XS
SM
MD
LG