لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

رئیس سازمان داروی ایران: داروهای تجویزی پزشک خانواده رایگان می‌شود


احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و داروی ایران، روز سه‌شنبه سوم مرداد گفت که با اجرایی شدن طرح پزشک خانواده، دریافت داروهایی که پزشک عمومی خانواده برای بیمار تجویز می‌کند رایگان خواهد شد.

احمد شیبانی در این خصوص به خبرگزاری ایسنا گفت که «در برنامه پزشک خانواده، فرانشیز دارو و ویزیت پزشک خانواده و تیم سلامت سطح یک، [سطح مراجعه به پزشک عمومی خانواده]، رایگان خواهد بود.»

وی توضیح داد که «پس از استقرار نظام ارجاع، داروخانه‌های مربوطه نباید بابت ارائه دارو پولی از بیمار دریافت کنند و هزینه دارو توسط سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود».

«نظام ارجاع خدمات پزشکی» یعنی بیماران تحت پوشش بیمه باید طبق مراحل وضع شده که شروع آن با پزشک خانواده‌ است درمان شوند و اگر بیماران مستقیما به مراکز تخصصی مراجعه کنند هزینه‌هایشان تحت پوشش بیمه نخواهد بود.

«طرح پزشک خانواده» که طی آن قرار است هر ۲۵۰۰ تن تحت نظر یک پزشک قرار بگیرند با مخالفت‌هایی در نظام پزشکی روبه‌رو است و در همین زمینه بیژن گودرزی، رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی، روز نهم خردادماه هشدار داد که اجرای «طرح پزشک خانواده» دولت احمدی‌نژاد می‌تواند به بیکار شدن ۵۰ هزار پزشک بینجامد.

بیژن گودرزی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا با بیان این که برخورد عجولانه و شتابزده با اجرای برنامه پزشک خانواده ممکن است چالش‌های زیادی را به وجود آورد، افزود: «در طرح پزشک روستا ابتدا گفته شد که مردم فرانشیزی پرداخت نمی‌کنند اما بعد گفتند که ۱۰درصد باید فرانشیز بدهند، حال باید پرسید وقتی طرح کوچکی را که پایلوت محسوب می‌شد نتوانستند بدون فرانشیز اجرا کنند چطور می‌توانند آن را در طرح بزرگ‌تری به مرحله اجرا درآورند.»

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی همچنین در ادامه انتقاد از این طرح گفت: «بیمارها خیلی سطحی و سریع دیده می‌شوند، کیفیت کار پایین می‌آید و خدمات خوبی به مردم داده نمی‌شود.»

پیشتر با هدفمند شدن یارانه‌ها، قیمت مواد دارویی دستخوش جهش قیمت شده بود و حال، به دنبال شدت گرفتن تحریم‌ها، علاوه بر بهای بالای محصولات دارویی، کمیاب شدن برخی اقلام دارویی، یا به گفته سندیکای داروهای انسانی «خطر قطع تولید دارو در کشور»، از دیگر مواردی است که زنگ خطر را در بخش دارویی کشور به صدا درآورده‌ است.

طی ماه‌های اخیر با هدفمند شدن یارانه‌ها و شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، قیمت مواد دارویی نیز دستخوش جهش قیمت شده‌ است و افزایش محسوس قیمت دارو و کمیاب شدن برخی اقلام دارویی باعث نگرانی انجمن داروسازان و همچنین داروخانه‌های ایران شده‌ است.

سخنان روز سه‌شنبه احمد شیبانی، رئیس سازمان غذا و داروی ایران، در مورد وابستگی کامل داروخانه به پرداخت شرکت‌های بیمه در آینده نزدیک، در حالی بیان می‌شود که رهبر مژدهی آذر، رئیس انجمن داروسازان ایران، خردادماه سال جاری گفت داروخانه‌ها در حال حاضر دست‌کم پنج ماه از بیمه‌های درمانی طلبکارند، اما ناگزیرند دفترچه‌های بیمه بیماران را که به هر حال به امید بیمه به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، بپذیرند.

رهبر مژدهی آذر افزود که همه مشکلات در کنار افزایش ناگهانی مالیات داروخانه‌ها سبب شده تا نامه‌ای خطاب به وزیر اقتصاد بنویسند و در صورت پاسخگو نبودن او تصمیم دارند تجمعی در اعتراض به این مسئله هم برگزار کنند.
XS
SM
MD
LG