لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

تظاهرات ضد دولتی هزاران معترض در شهر «درعا» در سوریه


اعتراضات در شهر دَرعای سوریه.
اعتراضات در شهر دَرعای سوریه.
با وجود سرکوب‌تجمع های اعتراضی در روزهای اخیر، هزاران تن از مردم شهر «درعا» در جنوب سوریه روز پنج‌شنبه در تشییع جنازه ۹ تن از کشته‌شدگان اعتراضات روزهای گذشته دست به راهپیمایی ضد دولتی زدند.

خبرگزاری‌های مختلف شمار تظاهرکنندگان روز پنج‌شنبه درعا را در حدود «۲۰ هزار نفر» ذکر می‌کنند که شعارهایی با مضمون آزادی سر می‌دادند.

دولت سوریه اعتراضات روزهای اخیر را به کسانی که از آنها به عنوان «نفوذی‌ها» و «باندهای مسلح» یاد می‌کند نسبت داده‌است و راهپیمایان روز پنج‌شنبه شعارهایی نیز در رد این گفته‌های دولت سر دادند.

شهر ۷۵ هزار نفری درعا در روزهای اخیر شاهد تیراندازی‌های نیروهای دولتی به راهپیمایان بوده‌است که به گفته مقام‌های بیمارستان‌های این شهر، شمار کشته‌شدگان تیراندازی‌های روز چهارشنبه به ۳۷ تن رسیده‌است.

معترضان روزهای گذشته در درعا در جریان تظاهرات خود شعار «لا حزب‌الله، لا ایران»، «نه حزب‌الله، نه ایران» سر داده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که نیروهای انتظامی سوریه هم‌اینک در شهر درعا حضور سنگینی دارند و بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با برکناری استاندار درعا دستور محاصره این شهر توسط نیروهای امنیتی را صادر کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سربازان سوری مسلح به کلاشنیکوف در سطح شهر رفت‌وآمد می‌کنند و مردم این شهر از ترس حملات بعدی دولتی به این شهر، به تخلیه فروشگاه‌ها و گردآوری مواد غذایی اصلی مشغولند.

با این وجود، روز پنج‌شنبه، بُثَینه شعبان، یکی از مشاوران بشار اسد، به گزارشگران گفت که «درخواست‌های مردم درعا موجه است و ما در حال بررسی این مطالبات هستیم.» وی افزود: «در آینده نزدیک تصمیمات مهمی در همه سطوح گرفته می‌شود و اعلام خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مشاور رئیس جمهوری سوریه در ادامه گفت: «مردم در تصمیمات و جریان تصمیم‌گیری سهیم خواهند شد.»

بشار اسد که از هم‌پیمانان مهم جمهوری اسلامی ایران در منطقه است پیش از این، انجام اصلاحات و رسیدگی به درخواست‌ها برای تغییر در سوریه را رد کرده‌بود.

سوریه، کشوری با جمعیت ۲۰ میلیون نفر از کودتای سال ۱۹۶۳ به این‌سو توسط حزب بعث این کشور اداره می‌شود.

برخی تحلیلگران، رویدادهای تازه در سوریه را یادآور کشتار حَمات در سال ۱۹۸۲ می‌دانند. در آن سال، حافظ اسد، پدر بشار اسد، نیروهای خود را برای سرکوب جنبش اخوان‌المسلمین به شهر حمات در غرب سوریه فرستاد که به گفته گروه‌های حقوق بشر، در جریان این سرکوب دست کم ۲۰ هزار نفر کشته شدند.
XS
SM
MD
LG