لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

ترکیه یک هواپیمای جنگی سوریه را سرنگون کرد


نیروهای مسلح ترکیه روز یک‌شنبه سوم فروردین اعلام کردند که یک هواپیمای جنگی سوری که وارد حریم هوایی ترکیه شده بود را هدف قرار داده و سرنگون کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که در همین روز در یک کارزار انتخاباتی سخن می‌گفت با اعلام این‌که «هواپیماهای اف۱۶ ما برخاسته و این جنگنده را هدف قرار دادند» خطاب به بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه گفت که «اگر بار دیگر حریم هوایی ما را نقض کنید پاسخ ما سنگین‌تر خواهد بود.»

سوریه روز یک‌شنبه گفت که این هواپیمای جنگی که در منطقه لاذقیه در تعقیب نیروهای شورشی بوده در داخل خاک سوریه هدف قرار گرفته و این عمل ترکیه را «تجاوز آشکار» توصیف کرد.

به گفته رسانه‌های ترکیه، ارتش این کشور به دو جنگنده‌ای که به مرز نزدیک می‌شدند هشدار داد و زمانی که یکی از این هواپیماها به مسیر خود ادامه داد، هواپیماهای اف۱۶ ترکیه این جنگنده را ساقط کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، جنگنده یادشده پیش از سقوط در حال بمباران مواضع شورشیان سوری در نزدیکی مرز ترکیه بوده‌است و خلبان آن موفق شده در حین سقوط از هواپیما خارج شود.

شورشیان سوری از روز جمعه در حال نبرد برای به‌دست گرفتن کنترل گذرگاه مرزی «کَسَب» در شمال سوریه هستند و مقام‌های سوریه می‌گویند که حمله مخالفان به این گذرگاه مرزی با حمایت ترکیه انجام می‌شود.

هواپیماهای جنگی ترکیه سال گذشته نیز یک بالگرد سوری را که به گفته آنکارا دو کیلومتر به حریم هوایی ترکیه وارد شده‌بود سرنگون کردند.

ترکیه پس از سرنگونی یکی از جت‌های جنگی‌اش توسط نیروی هوایی سوریه که در ژوئن ۲۰۱۲ رخ داد رویکرد خود به تجاوز به حریم هوایی توسط سوریه را تغییر داد.

دولت آنکارا از آن زمان اعلام کرد که هرگونه ورود به حریم مرزی خود توسط سوریه را به عنوان «تهدید» به‌شمار خواهد آورد.
XS
SM
MD
LG