لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۷

تایید حکم اعدام دو نفر به «جرم» مصرف مشروبات الکلی در ایران


رییس کل دادگستری خراسان رضوی روز یک‌شنبه اعلام کرد حکم اعدام دو نفر که «برای سومین بار» از مشروبات الکلی استفاده کرده‌ اند از سوی دیوان عالی کشور تایید شده است.

حسن شریعتی به خبرگزاری ایسنا گفته است: «دو نفر که برای سومین بار مرتکب استفاده از مشروبات الکلی شده بودند و در دو مرتبه گذشته حد شرب خمر در مورد آنها اجرا شده بود، محکوم به اعدام شده‌‏اند به گونه‌ای که پس از تایید حکم در دیوان عالی کشور اکنون در حال فراهم کردن مقدمات اجرای حکم هستیم».

وی اشاره‌ای به نام و مشخصات این دو تن و جزئیات پرونده آنها نکرد.

مجازات نوشیدن مشروبات الکی در ایران، هشتاد ضربه شلاق است اما در ماده ۱۷۹ قانون مجازات اسلامی ایران آمده‌است که «هرگاه کسی چند بار شرب مسکر بنماید و بعد از هربار حد بر او جاری شود در مرتبه سوم کشته می‌شود»؛ این قانون البته در ایران به‌جز چند مورد، کمتر به اجرا درآمده‌است.

خبرگزاری ایسنا در بهمن‌ماه سال ۸۶ از صدور حکم اعدام برای جوان ۲۲ ساله‌ای به نام «محسن» در تهران خبر داد که سه بار «به جرم» نوشیدن مشروبات الکلی مجازات شده بود و برای چهارمین بار برای این «جرم» در دادگاه حضور یافته‌بود.

پیش از آن روزنامه «ایران» در شماره روز شنبه ۲۱ دی ۸۱ خود نوشت که پسر نوزده‌ساله‌ای به نام «داود» که دو بار به «جرم» نوشیدن مشروب الکلی شلاق خورده بود بار سوم به همین «جرم» از سوی رییس شعبه دوم دادگاه عمومی شهر ری محکوم به اعدام شد.

با وجود حرام بودن مصرف مشروبات الکلی در اسلام و ممنوع بودن آن در ایران، مسئولان جمهوری اسلامی در ماه های اخیر از افزایش فزاینده مصرف این نوشیدنی‌ها در ایران و هم‌چنین میزان رو به رشد کشف مشروبات الکلی قاچاق خبر داده اند.

در همین زمینه، علی‌محمد سلامی، فرمانده دریابانی مرزبانی ناجا، ۲۶ خردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از افزایش چهار برابری کشف مشروبات الکلی در دریا در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ خبر داد.

یک روز پیش از آن روزنامه ابتکار نوشت که «نتایج اولیه مطالعه میدانی نشان می‌دهد که آمار سوءمصرف الکل در کشور قابل توجه بوده و بیش از آن چیزی است که مسئولان وزارت بهداشت پیش‌بینی می‌کردند و انتظارش را داشتند» و در ادامه نوشت که «آمار الکلی‌ها وزارت بهداشت را شوکه کرد.»

روز ۲۱ خردادماه سال‌جاری نیز پلیس راهنمایی و رانندگی تهران گفت که گزارش‌ها نشان می‌دهد که جواب آزمایش الکل و اعتیاد ۲۶ درصد رانندگان تهرانی در اردیبهشت‌ماه مثبت بوده‌است.

پیش از آن در ۲۵ اردیبهشت سال‌جاری باقر لاریجانی، رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت ایران از رواج مصرف الکل در تهران و فروش نوشیدنی‌های الکلی «در برخی از فروشگاه‌ها» ابراز نگرانی کرد و گفت که «آمار سوء مصرف الکل در برخی مناطق کشور بالاست.»

ممنوعیت واردات و مصرف مشروبات الکلی در ایران، بخشی از مصرف‌کنندگان را به سوی مصرف مشروبات دست‌ساز و غیر معتبر سوق داده است که این امر باعث مسمومیت یا مرگ شماری از آنها شده‌است.
XS
SM
MD
LG