لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

کمیسر عالی حقوق بشر خواستار تعطیلی زندان گوانتانامو شد


ناوی پیلای، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل.
ناوی پیلای، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل.
رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل از ایالات متحده خواست تا اردوگاه زندانیان گوانتانومو را تعطیل کند و تأکید کرد که محبوس نگاه داشتن شمار زیادی از افراد بدون اتهام یا محاکمه با حقوق بین‌الملل مغایرت دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناوی پیلای روز جمعه، ۱۶ فروردین، با انتشار بیانیه‌ای درخصوص گوانتانامو گفت: «این موضوع باید برای همه روشن باشد که ایالات متحده نه تنها تعهدات خود، بلکه قوانین بین‌المللی و استانداردهایی که موظف به رعایت آنهاست را زیر پا گذاشته است.»

در چند هفته اخیر ۳۹ تن از زندانیان اردوگاه گوانتانامو، محلی که ایالات متحده «مظنونان به تروریسم» را نگاهداری می‌کند، دست به اعتصاب غذا زده‌اند و دیوید ریمز، وکیل گروهی از این زندانیان، به رادیو اروپای آزاد گفته است که اعتصاب غذا در این زندان هم‌چنان فراگیر است.

ناوی پیلای در بیانیه روز جمعه خود با اشاره به این اعتصاب غذا گفت که این «اقدامی از سر استیصال» است و افزود که «جای تعجب نیست» که زندانیان این اردوگاه دست به اعتصاب غذای جمعی بزنند.

خانم پیلای نسبت به عدم موفقیت دولت باراک اوباما در تعطیل کردن این زندان ابراز تأسف عمیق کرده، اما در عین حال از اظهارات هفته گذشته سخنگوی کاخ سفید که در آن قصد دولت آمریکا برای بستن این زندان بار دیگر تکرار شده‌ بود استقبال کرد.

بازداشتگاه نظامی گوانتانامو پس از حملات مرگبار یازده سپتامبر توسط دولت جرج بوش در ماه ژانویه ۲۰۰۲ در جنوب شرقی جزیره کوبا در محلی که در اختیار ارتش آمریکا قرار دارد تأسیس شد.

دولت باراک اوباما چهار سال پیش از تعهد خود برای بستن این زندان مناقشه‌برانگیز سخن گفت، اما سخنگوی کاخ سفید هفته گذشته خبر داد که یکی از قوانین کنگره هم‌چنان مانع تعطیلی این بازداشتگاه شده‌ است.

از میان ۱۶۶ زندانی باقی‌مانده در گوانتانامو تنها ۹ نفر محکوم به جرم شده‌اند. این ۱۶۶ نفر زندانی از شهروندان ۲۳ کشور مختلف هستند، اما ۸۹ نفر از آنها اهل یمن هستند.

خانم پیلای در بیانیه پیشین خود آمریکا را ترغیب کرد که حدود نیمی از زندانیان گوانتانامو که حکم انتقال به میهن یا کشور ثالث در مورد آنها صادر شده را آزاد کند.
XS
SM
MD
LG