لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

هشدار سفیر آمریکا: روسیه از مرز اوکراین عبور نکند


«جفری پایت»، سفیر آمریکا در کی‌یف.
«جفری پایت»، سفیر آمریکا در کی‌یف.
سفیر آمریکا در اوکراین هشدار داد در صورتی که نیروهای نظامی روسیه از مرز اوکراین عبور کنند ایالات متحده واکنشی «حتمی و شدید» از خود نشان خواهد داد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، جفری پایت، سفیر آمریکا، که روز سه‌شنبه، نهم اردیبهشت، در یک نشست خبری در کی‌یف سخن می‌گفت افزود که چنین حرکتی از سوی روسیه به منزله «تشدید جدی» بحران اوکراین خواهد بود.

خبرگزاری روسی اینترفکس نیز گزارش می‌دهد که سفیر آمریکا در این نشست خبری گفته‌ است که ایالات متحده به چنین سناریویی «بلافاصله» واکنش نشان خواهد داد و وقوع چنین سناریویی «پیامدهای مصیبت‌باری» در پی خواهد داشت.

بنا بر این گزارش‌ها، جفری پایت همچنین گفته‌ است که به دولت اوکراین توصیه شده که برای تخلیه ساختمان‌های دولتی تحت تصرف جدایی‌طلبان در شرق اوکراین از خشونت استفاده نکند.

جدایی‌طلبان در اوکراین هم‌اینک دست‌کم در ۱۰ شهر شرق اوکراین کنترل شهرداری‌ها، ایستگاه‌های پلیس و دیگر ساختمان‌های دولتی را به‌ دست گرفته‌اند و رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی خبر می‌دهد که این اتفاق روز چهارشنبه در شهر هورلیوکا در نزدیکی شهر دونتسک نیز روی داده‌ است.

خبرگزاری فرانسه نیز خبر داد که اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری موقت اوکراین، روز چهارشنبه گفته‌ است که ارتش اوکراین در برابر احتمال حمله روسیه «حالت آماده‌باش کامل جنگی» به خود گرفته است.

وی با ذکر این مطلب گفته‌ است که «تهدید این‌ که روسیه علیه خاک اصلی اوکراین آغاز به جنگ کند تهدیدی واقعی است.»

جان کری: ناتو باید علیه تغییر مرزها اقدام کند

با تشدید جدال لفظی میان غرب و روسیه بر سر بحران اوکراین، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه از روسیه خواست تا «اوکراین را راحت بگذارد».

وی همچنین با اظهار این‌ که «روسیه قصد دارد چشم‌انداز امنیتی شرق و مرکز اروپا را عوض کند»، خطاب به هم‌پیمانان آمریکا در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، گفت که «ما به همراه هم باید علیه آنانی که می‌خواهند مرزهای کشورهای مستقل را با زور تغییر دهند اقدام کنیم.»

به نوشته روزنامه بریتانیایی گاردین، جان کری این اظهارات را روز سه‌شنبه در نهادی در واشینگتن به نام «شورای آتلانتیک» که از اتاق‌های فکر در آمریکاست بیان کرد؛ این اظهارات آقای کری از شبکه‌های تلویزیونی نیز پخش شده‌ است.

بنا بر این گزارش، وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود هشدار داده‌ است که «حریم ناتو تخطی‌ناپذیر است» و «ما از وجب به وجب این حریم دفاع می‌کنیم.»

آقای کری در بخشی از سخنانش همچنین گفته‌ است: «اقدامات روسیه در اوکراین نشان می‌دهد که روسیه تحت حاکمیت پوتین قواعد بازی را عوض کرده‌ است.»
XS
SM
MD
LG