لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

ایالات متحده مذاکره هسته‌ای خود با کره شمالی را سازنده خواند


کیم کیه گوان، معاون وزیر خارجه کره شمالی
کیم کیه گوان، معاون وزیر خارجه کره شمالی
وزارت خارجه ایالات متحده نخستین گفت‌وگوی مستقیم هسته‌ای خود با کره شمالی را که پس از سه سال روز پنج‌شنبه برگزار شد «سازنده» توصیف و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها ادامه یابد.

این وزارتخانه روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای کتبی در این‌خصوص ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها ادامه یابد و ثبات منطقه‌ای بیشتری را به همراه آورد.

کیم کیه گوان، معاون وزیر خارجه کره شمالی، نیز پس از انجام گفت‌وگو با طرف‌های آمریکایی، این جلسه را مثبت ارزیابی کرد و با ابراز امیدواری نسبت به ادامه گفت‌وگو اظهار داشت که «تماس‌های خود را ادامه خواهیم داد».

معاون وزیر خارجه کره شمالی به دعوت مقام‌های آمریکایی برای انجام گفت‌وگوهای مقدماتی هسته‌ای در رأس هیئتی بلندپایه به نیویورک سفر کرده‌ است.

این گفت‌وگوها با هدف ازسرگیری احتمالی مذاکرات شش‌جانبه خلع سلاح هسته‌ای که از سال ۲۰۰۸ قطع شده ‌است روز پنج‌شنبه انجام شد.

استیون باسوُرث، رئیس هیئت ویژه امور کره شمالی در دولت اوباما، پس از جلسه روز پنج‌شنبه گفت که پیش از تصمیم‌گیری برای برداشتن هرگونه گام بعدی «ایالات متحده رایزنی تنگاتنگی با کره جنوبی و دیگر شرکای گفت‌وگوهای شش‌جانبه خواهد داشت».

طرف‌های شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای شش‌جانبه عبارت خواهند بود از کره شمالی و جنوبی، ایالات متحده، چین، ژاپن و روسیه.

دولت کره شمالی در ماه آوریل سال ۲۰۰۸ در اعتراض به محکومیت آزمایش‌های هسته‌ای این کشور توسط سازمان ملل متحد از مذاکرات چندجانبه خلع سلاح خارج شد و بازرسان آژانس بین‌المللی و ناظران آمریکایی را از تاسیسات اتمی خود اخراج کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به دنبال آزمایش موشکی و هسته‌ای کره شمالی در سال ۲۰۰۶ تحریم‌هایی را علیه پیونگ‌یانگ وضع کرد و در پی ادامه این آزمایش‌ها در آوریل ۲۰۰۸ خواستار افزایش تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ شد.
XS
SM
MD
LG