لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۴

تماس تلفنی خانواده‌ها با دو شهروند آمریکایی بازداشتی در ایران


شین باوئر (چپ) و جاش فتال، دو شهروند آمریکایی محبوس در ایران.
شین باوئر (چپ) و جاش فتال، دو شهروند آمریکایی محبوس در ایران.
دو شهروند آمریکایی که به اتهام عبور غیر قانونی از مرز، بیش از ۲۱ ماه است در ایران زندانی هستند، موفق شدند با خانواده‌های خود تماسی تلفنی بگیرند و از وضعیت سلامتی خود خبر بدهند.

به گفته خانواده‌ها، از صدای جاش فتال و شین باوئر چنین برمی‌آید که سالم هستند اما این خانواده‌ها پس از این تماس تلفنی، در بیانیه‌ای گفتند که کسانی که مسئول «حبس غیرموجه» این دو جوان هستند، «آبروی ایران را می‌برند.»

جاش فتال و شین باوئر، هر دو ۲۸ ساله، به همراه سارا شورد که سال گذشته با قید وثیقه آزاد شد، حدود دو سال پیش در مناطق مرزی ایران و عراق به اتهام ورود غیرقانونی به خاک ایران بازداشت شدند و سپس به پرونده آنها اتهام «جاسوسی» افزوده شد. آنها اتهامات وارد شده به خود را رد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، خانواده این دو جوان پس از تماس تلفنی روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای گفتند: «با این‌که از این تماس تلفنی که بعد از شش ماه سکوت میسر شده استقبال می‌کنیم اما این تماس به هیچ وجه از نگرانی ما نسبت به شین و جاش و نگرانی از وضعیت روحی آنان در این انزوای هولناکی که به‌سر می‌برند نکاسته‌است.»

این بیانیه افزود: «با این‌که از صدای شین و جاش چنین برمی‌آید که سالم هستند، اما به ما گفتند که ناچار بوده‌اند اوایل سال جاری، ۱۷ روز را در اعتصاب غذا بگذرانند تا به آنها اجازه داده‌شود نامه‌هایی که ما می‌فرستیم را هر روز دریافت کنند.»

خانواده‌های این دو شهروند آمریکایی افزودند: «این رفتار غیرانسانی با آن‌ها باید با آزاد کردن فوری آنها به پایان برسد. کسانی که مسئول حبس غیرموجه آنها هستند با ادامه دادن به حبس شین و جان بدون روند قضایی مناسب و بدون دلیل موجه، آبروی ایران را می‌برند.»

روز پنج‌شنبه مادران جاش فَتال و شین باوئر اعلام کردند در اعتراض به ادامه بازداشت فرزندان خود اعتصاب غذا می‌کنند. آنها روز یک‌شنبه به خبرنگاران گفتند که این اعتصاب غذا را هم‌چنان «به صورت نوبتی» ادامه می‌دهند.

جلسه دادگاه شین باوئر و جاش فتال قرار بود این ماه برگزار شود اما دو هفته پیش مقام‌های جمهوری اسلامی، این جلسه را بدون توضیحی به تعویق انداختند.

مسعود شفیعی، وکیل دو شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، در همین رابطه به رادیو فردا گفت که دادگاه موکلانش به خاطر عدم انتقال آنها از زندان به محل برگزاری جلسه دادرسی برگزار نشده‌است.

آقای شفیعی در این گفت‌وگو با اشاره به این مطلب که این دومین بار است که جلسه دادگاه به دلیل عدم انتقال موکلانش به تعویق می‌افتد، از قوه قضائیه خواست تا «پاسخ قانع‌کننده‌ای» در این باره ارائه کند.

دولت جمهوری اسلامی چندی پیش از زبان محمود احمدی‌نژاد این احتمال را مطرح کرده‌بود که بتواند این بازداشت‌شدگان آمریکایی را با زندانیان ایرانی در ایالات متحده مبادله کند، اما علاوه بر رد این درخواست از سوی دولت آمریکا، دستگاه قضایی ایران نیز اعلام کرد که تا رسیدگی کامل به اتهامات آنها، هیچ احتمالی از قبیل عفو یا آزادی را در مورد این پرونده در نظر نمی‌گیرد.

محمدعلی کلی، قهرمان پیشین بوکس سنگین‌وزن جهان، چندی پیش در نامه‌ای به آیت‌الله علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از وی خواسته است، این دو شهروند آمریکایی را آزاد کند.

آقای کلی به عنوان یک «برادر مسلمان» از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته‌است تا این دو جوان آمریکایی را آزاد کند و به همراه وی چند شخصیت برجسته مسلمان دیگر نیز، از جمله رئیس انجمن مسلمانان آمریکای شمالی و رئیس مطالعات اسلامی دانشگاه آمریکا با امضای بیانیه‌ای خواستار آزادی این دو شهورند آمریکایی شدند.

در اقدامی دیگر، هشت شخصیت جهانی نیز تاکنون از سران جمهوری اسلامی خواسته‌اند جاش فتال و شین باوئر را آزاد کنند. در میان این هشت نفر، نام‌های اسقف دزموند توتو، نوآم چامسکی، شون پن، میافارو، و تری ویت به چشم می‌خورد.
XS
SM
MD
LG