لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۴

تلاش آمریکا برای تشکیل گروه ویژه حقوق بشر ایران در سازمان ملل


نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس
نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس
دیپلمات‌های غربی می‌گویند ایالات متحده به آرامی مشغول اعمال نفوذ بر محافل سیاسی است تا زمینه‌های ایجاد یک گروه ویژه تحقیقات در سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر در ایران را فراهم کند.

شماری از دیپلمات‌ها و فعالان سیاسی که روز پنج‌شنبه در این مورد به خبرگزاری رویترز اطلاع داده‌اند می‌گویند که این نخستین بار در دهه اخیر است که هیئت آمریکایی در سازمان ملل اقدام به این کار می‌کند.

بنا بر این گزارش، هیئت ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به دنبال جلب حمایت کشورهایی از تمامی نواحی جهان برای تنظیم پیش‌نویش قطعنامه‌ای است که دولت ایران را به خاطر «پایمالی حقوق بشر» در مرکز توجه بین‌المللی قرار خواهد داد.

این در حالی است که هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، و همتای ایرانی او علی‌اکبر صالحی قرار است روز دوشنبه در آغاز نشست‌های سه‌هفته‌ای شورای حقوق بشر سازمان ملل، در جمع ۴۷ کشور عضو این شورا سخنرانی کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از اعضای یک هیئت‌ غربی در سازمان ملل می‌گوید: «آمریکایی‌ها بسیار مصمم هستند تا حکمی را برای انتصاب یک گزارشگر ویژه درخصوص وضعیت حقوق بشر در ایران به‌دست آورند. در صورت انجام، این کار نمادی قوی و پیامی سیاسی خطاب به ایران خواهد بود.»

وی افزود که اتحادیه اروپا نیز به خاطر «آزار مدافعان حقوق بشر در ایران و افزایش شدید تعداد اعدام‌ها از آغاز سال جاری» از این اقدام پشتیبانی می‌کند. اتحادیه اروپا در شورای حقوق بشر سازمان ملل هفت عضو دارد.

به گفته این دیپلمات، انتظار می‌رود که ایران و هم‌پیمانانی که در میان کشورهای در حال توسعه دارد این قطعنامه را رد کنند و خواستار به رأی گذاشته شدن آن شوند تا با اتفاق آرا به تصویب نرسد.

عضو این هیئت غربی در سازمان ملل افزود که «این قطعنامه باید تصویب شود. انتظار ما این است که حدود یک‌سوم کشورها به نفع آن و یک‌سوم هم علیه آن رأی دهند و یک‌سوم دیگر هم رأی ممتنع بدهند.»

هیئت دیپلماتیک ایالات متحده در ژنو از تأیید این اقدام آمریکا خودداری کرد، اما نگرانی آمریکا را نسبت به وضعیت حقوق بشر در ایران ابراز داشت.

یک سخنگوی هیئت آمریکایی در ژنو گفت: «ما در حال صحبت با دیگر اعضای شورا هستیم تا برای حمایت از حقوق بشر در ایران و ابراز همبستگی با مردمی که در ایران به دنبال برخورداری از حقوق بشری خود هستند گام‌های مناسب بعدی را برداریم.»

ایران پیش از این از همکاری با مأموریت‌های خاص گزارشگران ویژه سازمان ملل خودداری کرده ‌است که این امر باعث نگرانی شورای حقوق بشر شده ‌است.

پیش از این و به دنبال آغاز سرکوب معترضان در ایران فعالان ایرانی حقوق بشر از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، بارها از سازمان ملل متحد خواسته‌اند برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و سرکوب خونین معترضان به نتایج انتخابات گزارشگران ویژه‌ای منصوب کرده و بازرسان خود را به ایران اعزام کند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه با ستایش از «شجاعت» معترضان ایرانی، سرکوب «وحشیانه» و «سازمان‌دهی شده» آنها از سوی حکومت جمهوری اسلامی ایران را قویاً محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG