لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۳

آمریکا از ایران خواست تا شهروند آمریکایی را «بدون تأخیر» آزاد کند


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا.
ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا.
ایالات متحده روز دوشنبه از ایران خواست تا شهروند ایرانی‌تبار آمریکایی که ایران به او اتهام جاسوسی زده را «بدون تأخیر» آزاد کند.

روز یک‌شنبه تلویزیون ایران با پخش ویدئویی از «اعترافات» شخصی به نام «امیر میرزایی حکمتی» وی را یک جاسوس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا معرفی کرد که در پی نفوذ به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بوده‌است.

در این ویدئو اظهار شد که وی که حدود ۲۸ سال سن دارد در ایالت آریزونای آمریکا به دنیا آمده و «دهه‌ها آموزش اطلاعاتی دیده» و بعد به دلیل آشنایی با زبان‌های عربی و فارسی، در سال ۲۰۰۱ به استخدام سازمان‌های اطلاعاتی درآمده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه گفت که ایالات متحده در تلاش است تا از طریق سفارت سوئیس در تهران به «امیر میرزایی حکمتی» دسترسی پیدا کند.

ویکتوریا نولند که با خبرنگاران صحبت می‌کرد در این مورد گفت: «ما از دولت ایران می‌خواهیم تا به سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا، اجازه دسترسی فوری به او را بدهد و او را بدون تأخیر آزاد کند.»

به گفته خانم نولند، خانواده حکمتی اولین بار در ماه سپتامبر خبر بازداشت او را گزارش کردند و وزارت خارجه آمریکا به خانواده او خدمات رایزنی کنسولی ارائه کرده‌است.

پدر «امیر میرزایی حکمتی» روز دوشنبه گفت که پسرش برای دیدار مادربزرگانش به ایران رفته‌بود و هرگز برای سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا کار نکرده‌است.

پدر امیر میرزایی که در یک کالج عمومی در شهر میشیگان رشته میکروبیولوژی را تدریس می‌کند به آسوشیتدپرس گفت «پسرش در گذشته یک مترجم در نیروی دریایی ایالات متحده بوده‌است.» وی همچنین گفت «در تلاش است با کمک وکلای حقوقی آزادی پسرش را به‌دست آورد.»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی می‌گوید که مامورانش «حکمتی» را در پایگاه آمریکایی «بگرام» در افغانستان شناسایی و او را زیر نظر داشته‌اند.

عکس‌هایی از امیر میرزایی حکمتی «در عراق» و در کنار سربازان آمریکایی هم در این گزارش تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی به نمایش درآمد. در این برنامه تلویزیونی امیر میرزایی همچنین می‌گوید مسئولان اطلاعاتی به او کاری در ایران پیشنهاد می‌کنند و او آن را پذیرفته و راهی ایران می‌شود.

در این برنامه گفته شده که آقای حکمتی به پایگاه نظامیان آمریکا در بگرام فرستاده می‌شود تا گزارش‌های مربوط به ایران را خوانده و آنها را تحلیل کند. سپس راهی دبی می‌شود و دو روز بعد به تهران سفر می‌کند. وی در این گزارش می‌گوید ماموریت او این بوده که به عنوان دلال اطلاعات، برخی اطلاعات را به وزارت اطلاعات ایران بدهد و نظر آنها را جلب کند.

امیر میرزایی حکمتی در این گزارش تلویزیونی می‌گوید در ماموریت خود، باید حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار طرف‌های ایرانی می‌گذاشت تا آنها را «تشنه اطلاعات بیشتر کند.» گزارشگر تلویزیونی می‌گوید «دستگاه اطلاعاتی ایران بر این تشنگی غلبه کرده، و آن را مهار می‌کند.»

دستگاه اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این نیز چند بار از دستگیری جاسوسان وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا خبر داده بود، اما این بار برای نخستین بار اعلام شده که فرد دستگیر شده از زمان حضور در افغانستان تحت نظر نیروهای امنیتی ایران بوده‌است.

ماه گذشته چهار مقام کنونی و پیشین آمریکایی گفتند که طی شش ماه پیش از آن، بیش از ده جاسوس که با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، همکاری می‌کردند در ایران و لبنان دستگیر و احتمالاً اعدام شده‌اند.
XS
SM
MD
LG