لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

ایران رتبه ۵۸ در جدول «بهترین کشورها» برای آینده کودکان؛ سوئیس، اول


هفته‌نامه بریتانیایی «اکونومیست» در شماره تازه خود جدولی را منتشر کرده که در آن «بهترین» کشورها برای آغاز زندگی کودکان در سال ۲۰۱۳ فهرست شده‌اند؛ در این جدول، ایران از میان ۸۰ کشور در جایگاه ۵۸اُم قرار گرفته است.

در این جدول که تحت عنوان «جهان در سال ۲۰۱۳» منتشر شده دورنمای زندگی کودکانی که در سال جدید میلادی در کشورهای مختلف به‌دنیا می‌آیند تا سال ۲۰۳۰ بررسی شده که بر اساس داده‌های این بررسی، کشور سوئیس «بهترین کشور برای به دنیا آمدن در سال ۲۰۱۳» توصیف شده‌ است.

در صدر جدول پس از سوئیس، به ترتیب استرالیا، نروژ، سوئد، دانمارک، و سنگاپور قرار گرفته‌اند. ایالات متحده و آلمان هر دو در رتبه شانزدهم، امارات متحده در رتبه هجدهم، عربستان سی‌وهشتم و ترکیه در جایگاه پنجاه‌ویکم قرار گرفته‌اند.

نیمی از ده کشور صدر جدول از کشورهای اروپایی هستند، اما در میان ده کشور نخست، در حوزه یورو تنها کشور هلند (با رتبه هشتم) دیده می‌شود.

پس از ایران که در جایگاه ۵۸اُم قرار گرفته به ترتیب کشورهای تونس، مصر، بلغارستان، ال‌سالوادور، فیلیپین، و سری‌لانکا قرار دارند. سه کشور قعر این جدول به ترتیب اوکراین، کنیا و نیجریه هستند.

شاخص‌های مورد محاسبه در این بررسی، عواملی چون کیفیت زندگی، میزان ابراز رضایت در نظرسنجی‌ها، اقلیم و جغرافیا، چشم‌انداز اقتصادی، شیوه کشورداری حکومت، آزادی‌های سیاسی، امنیت، انسجام اجتماعی و شمار زیادی از عوامل دیگر هستند.

جدول یادشده از سوی «واحد اطلاعاتی اکونومیست» منتشر شده که یک شرکت مستقر در لندن و وابسته به نشریه «اکونومیست» است؛ این شرکت در بیش از ۴۰ کشور شعبه دارد و در حدود ۶۵۰ کارشناس و تحلیلگر امور کشورها را در استخدام خود دارد.

این شرکت جدول مشابهی نیز در سال ۱۹۸۸ منتشر کرده‌ بود که در آن، ایران در جایگاه ۴۸اُم قرار داشت. با این حساب، با وجود آن که در آن سال کشور ایران هشت سال جنگ با عراق را پشت سر گذاشته‌ بود، جایگاه آن هنوز ۱۰ رتبه بالاتر از رتبه کنونی قرار داشت.

در سال ۱۹۸۸ به ترتیب، ایالات متحده، فرانسه، آلمان، و ایتالیا در صدر کشورهایی بودند که دورنمای زندگی برای کودکانی که در آن سال در این کشورها به‌دنیا آمدند بهتر از دیگر کودکان جهان بود.

ماه گذشته مؤسسه پژوهشی لگاتوم شاخص رفاه جهانی سال ۲۰۱۲ را منتشر کرد که در آن ایران در میان ۱۴۲ کشور در رتبه صد و دوم قرار دارد.

در آن پژوهش نیز، همانند تحقیقات «واحد اطلاعاتی اکونومیست»، عامل انسجام اجتماعی یکی از شاخص‌های مورد محاسبه در رتبه‌بندی کشورها بود که در این زمینه، ایران در خاورمیانه در رتبه بدترین‌ها قرار داشت و طی نظرسنجی‌ها بیش از ۴۰ درصد از ایرانیان گفته‌اند که نمی‌توانند به بستگان و دوستان خود اعتماد کنند.
XS
SM
MD
LG