لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

ابراز نگرانی آمریکا از قرارداد احتمالی نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه


جان کری، وزیر خارجه آمریکا (سمت چپ) و همتای روسی‌اش سرگئی لاوروف.
جان کری، وزیر خارجه آمریکا (سمت چپ) و همتای روسی‌اش سرگئی لاوروف.
کاخ سفید با ابراز نگرانی از گزارش‌های تازه در مورد توافق احتمالی دادوستد نفت در برابر کالا میان ایران و روسیه گفت که چنین قراردادی مغایر با شروط توافق‌نامه ژنو است و انجام چنین دادوستدی می‌تواند تحریم‌های آمریکا را در پی داشته باشد.

کِیتلین هِیدن، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه، ۲۳ دی‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت که «ما نسبت به این گزارش‌ها نگرانی داریم و آقای کری، وزیر خارجه، نیز این نگرانی را مستقیماً به آقای لاوروف، وزیر خارجه روسیه، ابراز کرده‌ است».

خانم هیدن افزود: «اگر این گزارش‌ها درست باشد چنین قراردادی با شروط درج‌شده در توافق ۱+۵ با ایران سازگار نیست و می‌تواند تحریم‌های آمریکا را به دنبال داشته باشد.»

به گزارش وب‌سایت کاخ سفید، جی کارنی، معاون مطبوعاتی کاخ سفید، نیز روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران بر نگرانی دولت آمریکا از قرارداد احتمالی ایران و روسیه تأکید کرده و خبر داده‌ است که جان کری این نگرانی را روز دوشنبه در گفت‌وگوهایی که در پاریس جریان داشته مستقیماً به همتای روس خود ابراز کرده‌ است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی اختصاصی از تلاش‌های ایران و روسیه برای دستیابی به توافقی تجاری با یکدیگر خبر داد که اگر به سرانجام برسد، می‌تواند به افزایش فروش نفت ایران تا ۵۰ درصد منجر شود.

این گزارش به نقل از منابع ایرانی و روسی «مطلع» می‌گوید که معامله یاد شده، ارزشی برابر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در ماه خواهد داشت، اگرچه هنوز درباره جزئیات آن تصمیم نهایی گرفته نشده است.

با وجود ابراز نگرانی آمریکا در قرارداد احتمالی یادشده، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه، ۲۵ دی، از قصد روسیه برای افزایش مناسبات اقتصادی مسکو و تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وی که در آستانه سفر روز چهارشنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به مسکو سخن می‌گفت اظهار داشت که «روابط ما با ایران بر پایه دوستی و حسن همجواری بنا شده و وضعیت سیاسی تأثیری بر آن ندارد».

وی در ادامه با اظهار این‌ که «روابط ایران و روسیه اخیراً فعالانه گسترش یافته است» افزود که «گفت‌گوی سیاسی پویاتر شده و تماس‌های اقتصادی افزایش پیدا کرده‌ است».

آقای لاوروف اضافه کرد که «ما قصد داریم تا مناسبات سودمند برای طرفین را بیش از پیش با ایران گسترش دهیم».
XS
SM
MD
LG