لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

صفحه انگلیسی «ویکی‌پدیا» در اعتراض به لایحه کنگره آمریکا سیاه شد


صفحه‌ای که روز چهارشنبه بازدیدکنندگان از بخش انگلیسی ویکی‌پدیا با آن مواجه می‌شوند.
صفحه‌ای که روز چهارشنبه بازدیدکنندگان از بخش انگلیسی ویکی‌پدیا با آن مواجه می‌شوند.
دانشنامه آن‌لاین ویکی‌پدیا که یکی از پربازدیدترین سایت‌ها در اینترنت است روز چهارشنبه بخش انگلیسی‌زبان خود را در اعتراض به لایحه جدید کنگره ایالات متحده در مورد توقف سرقت اینترنتی، به مدت ۲۴ ساعت بست.

بازدیدکنندگان از بخش انگلیسی این دایرةالمعارف روز چهارشنبه با صفحه‌ای مواجه می‌شوند که تنها این پیام بر روی آن درج شده‌است: «ده سال است که ما میلیون‌ها ساعت از وقت خود را صرف ساختن بزرگ‌ترین دانشنامه در تاریخ بشری کرده‌ایم. هم‌اینک، کنگره آمریکا لایحه را در دست بررسی دارد که تصویب نهایی آن می‌تواند به اینترنت آزاد و باز آسیبی کشنده بزند. به منظور آگاه کردن عموم از این روند، تصمیم گرفته‌ایم تا صفحات ویکی‌پدیا را به مدت ۲۴ ساعت سیاه کنیم.»

دو لایحه مورد نظر کنگره آمریکا از حمایت صنایع سینما و موزیک و نهادهای بزرگ تولیدی این کشور برخوردار است اما ویکی‌پدیا و شماری دیگر از شبکه‌های اصلی اینترنتی از جمله گوگل، توئیتر و یاهو می‌گویند که تصویب این دو لایحه به دولت آمریکا قدرت سانسور «مشابه با آنچه چین، مالزی و ایران انجام می‌دهند» می‌بخشد.

دو لایحه نام‌برده عبارتند از: «قانون توقف سرقت آنلاین» (سوپا) و «قانون پیشگیری از تهدیدات واقعی اینترنتی علیه خلاقیت اقتصادی و سرقت از مالکیت معنوی» (پیپا).

نهایی شدن تصویب این دو لایحه به دولت آمریکا و دارندگان حق تألیف اجازه می‌دهد تا برای جلوگیری از فعالیت وب‌سایت‌های ارائه‌کننده محتوای سرقت‌شده، به خصوص سایت‌های غیرآمریکایی و ثبت‌شده در خارج از ایالات متحده، از ابزارهای جدیدی استفاده کنند.

اما یکی از سخنگویان گوگل روز سه‌شنبه به خبرگزاری‌ها گفت که به باور او از آنجا که دولت نمی‌خواهد به طور مستقیم به شرکت‌های آمریکایی درخواست سانسور اینترنت را بدهد می‌کوشد تا از طریق این قوانین «راه‌هایی هوشمند و هدفمند برای بستن وب‌سایت‌های یاغی خارجی» برای خود ایجاد کند.

بنیان‌گذاران گوگل، توئیتر، ویکی‌پدیا، یاهو و چند نهاد عظیم دیگر اینترنتی ماه گذشته با ارسال نامه‌ای سرگشاده به دولت آمریکا این لایحه را مغایر با آزادی بیان دانسته و نوشتند که این مصوبات به دولت آمریکا «قدرت سانسوری مشابه با آنچه در چین، مالزی و ایران انجام می‌شود» خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که کاخ سفید نیز نسبت به تصویب لایحه ضدسرقت اینترنتی ابراز نگرانی کرده‌است.

کاخ سفید در بیانیه‌ای در این باره نوشته‌است:‌ «با وجود اینکه به باور ما سرقت آنلاین محتوا، توسط وب‌سایت‌های خارجی مشکلی جدی است که نیازمند پاسخ جدی از سوی قانون‌گذاران است اما ما از قانونی که آزادی بیان را محدود کند، ریسک امنیت سایبری را افزایش دهد، یا به اینترنت پویا و خلاقانه جهانی آسیب بزند حمایت نخواهیم کرد.»

جیمی ویلز، بنیان‌گذار ویکی‌پدیا با اعلام طرح مسدود کردن ۲۴ساعته این دانشنامه، در پیامی در توئیتر خود نوشت: «دانش‌آموزان توجه کنند! تکالیف مدرسه خود را زودتر انجام بدهید. ویکی‌پدیا قصد دارد چهارشنبه به قانون بد اعتراض کند.»

ویکی‌پدیا دانشنامه‌ای آزاد و در حال رشد است که هم‌اینک ۲۰ میلیون مقاله به ۲۸۲ زبان دارد. محتوای آن از سوی داوطلبان و بدون دریافت دستمزد تهیه می‌شود.

طی سال ۲۰۱۱ مجموعه ویکی‌پدیا در زبان‌های مختلف بیش از ۴۰۰ میلیون بازدیدکننده در ماه داشته‌است و دست‌اندرکاران این دانشنامه هدف خود را رسیدن به تعداد یک میلیارد بازدیدکننده در ماه در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده‌اند.

پیش از این در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۱ جامعه ویکی‌پدیای ایتالیایی تصمیم گرفت در اعتراض به یکی از قوانین پارلمان ایتالیا محتوای ویکی‌پدیای ایتالیایی را پنهان و از دسترس خارج کند.

فعالان آزادی بیان در آن تاریخ گفتند که این قانون می‌تواند دستاویزی برای سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر وقت ایتالیا ایجاد کند تا از این طریق هرگونه مخالفت با خود در فضای وب را سرکوب کند.
XS
SM
MD
LG