لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

آزادی نازنین خسروانی و احمد حکیمی‌پور از زندان


نازنین خسروانی و احمد حکیمی
نازنین خسروانی و احمد حکیمی
سایت «کلمه» روز سه‌شنبه خبر داد که نازنین خسروانی، روزنامه‌نگاری که ۱۱ آذر ماه سال جاری در منزل پدری خود بازداشت شده بود، بعد از ظهر سه‌شنبه با تودیع وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. وی چهار ماه و نیم گذشته را در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات محبوس بوده‌است.

نازنین خسروانی از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب است که با روزنامه‌های نوروز، بهار، دوران امروز، کارگزاران، سرمایه و خبرگزاری آفتاب همکاری داشته‌است.

بنا بر خبری دیگر، احمد حکیمی‌پور رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز که در شب ۲۵ بهمن و در پی انتشار بیانیه تحلیلی مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی بازداشت شده بود با صدور قرار کفالت از زندان آزاد شد.

حکیمی‌پور از فرماندهان جنگ ایران و عراق است که هنوز از پیامدهای مجروحیت جنگی خود رنج می‌برد.

وی سمت‌هایی نظیر نمایندگی مردم زنجان در دوره چهارم مجلس شورای اسلامی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره‌اول، دبیر کلی حزب ارده ملت ایران و موسس و بنیانگذار باشگاه فرهنگی- ورزشی «آذربایجان» و مدیر مسئولی هفته‌نامه امید زنجان را در کارنامه خود دارد.

«به زندانیان سیاسی مرخصی دهید»

در همین حال، همسران ابراهیم همت و حمید باکری، از فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق، از مقام‌های قضایی ایران خواستند تا به زندانیان سیاسی مرخصی بدهند و اظهار داشتند که جمعی از خانواده‌های کشته‌شدگان جنگ نیز حاضرند این زندانیان را ضمانت کنند.

وب‌سایت «کلمه»، پایگاه خبری نزدیک به میرحسین موسوی، نخست‌وزیر پیشین ایران، روز سه‌شنبه متن نامه همسران همت و باکری را منتشر کرد.

همسران همت و باکری
در این نامه مشترک که خطاب به دادستان انقلاب نوشته شده آمده‌است: «در شرایطی که مجرمین خطرناک و سابقه‌دار و قاچاقچیان مواد مخدر ـ که سلامت جامعه و جوانان این مرز و بوم را به خطر می‌اندازند ـ از مرخصی نوروزی برای دیدار با خانواده‌هایشان بهره‌مند می‌شوند، شایسته نیست که زندانیان سیاسی که بعضی از آنها از رزمندگان دفاع مقدس و جانبازان جنگ تحمیلی بوده‌اند از این حق مسلم یک زندانی محروم باشند.»

این نامه ادامه می‌دهد: «لذا از آن مقام قضایی تقاضا دارد نسبت به اعطای مرخصی به زندانیان سیاسی تجدید نظر شود، جمعی از خانواده شهدا حاضرند این عزیزان را ضمانت نمایند.»

خانواده‌های همت و باکری که مقام‌های جمهوری اسلامی پیشتر از آنها با عنوان «خانواده سرداران شهید» یاد می‌کردند، در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۳۸۸ با صدور بیانیه‌ای از میرحسین موسوی حمایت کردند و این امر باعث برخورد و تعرض مأموران دولتی با آنها شد.

پس از انتخابات نیز، خانوادهای همت و باکری، از برخوردهای صورت گرفته با معترضان به نتایج انتخابات به شدت انتقاد کرده بودند.

خانواده‌های همت و باکری، چندی پیش در هنگام ورود به منزل مهدی کروبی با واکنش نیروهای امنیتی روبرو شدند و این نیروها حتی در جریان درگیری از گاز اشک‌آور استفاده کرده و به ضرب و شتم خانواده باکری و همت پرداختند.

چندی پیش فاطمه امیرانی، همسر حمید باکری، در نامه‌ای سرگشاده، به سرلشکر، محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، وی را صریحاً به «خیانت» به آرمان‌های انقلاب بهمن ۵۷ متهم کرد.
XS
SM
MD
LG