لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۲

محمد خاتمی: چرا هم‌رزمان همت و باکری فریاد نمی‌زنند


محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران، با ابراز تاسف و انتقاد شدید از حمله نیروهای امنیتی و لباس شخصی به اعضای خانواده‌های همت و باکری، دو تن از فرماندهان برجسته جنگ، از هم‌رزمان آنها خواسته است، در مقابل این «تعرض‌ها» ساکت ننشینند.

رئیس جمهور پیشین ایران که در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات سخن می‌گفت، با ابراز تاسف از این اقدامات، در این باره گفته است:‌ «تعجب می‌کنم چرا وقتی خانواده‌های دو شهید بزرگوار همت و باکری و فرزندان ایشان مورد تعرض قرار می‌گیرند سرداران و رزمندگان بزرگی که همکار و همراه این دو شهید بوده‌اند فریاد نمی‌زنند».

آقای خاتمی همچنین افزوده است: «آنان که واقعاً از این رفتارها بیزارند این انتظار را از آنان داریم که برای دفاع از واقعیت سپاه و بسیج آشکارا موضع بگیرند، البته آرام و محترمانه، و نگذارند نهادهای انقلابی لطمه ببینند».

خانواده‌های باکری و همت، روز چهارشنبه از سوی نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند و احسان باکری، فرزند حمید باکری، نیز به مدت چند ساعت بازداشت شده بود.

پیشتر نیز در روز ۳۱ شهریور و در سالروز حمله عراق به ایران، هنگامی که خانواده‌های همت و باکری، قصد دیدار با مهدی کروبی را داشتند، هدف حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

همچنین روز یکشنبه نیز ماموران لباس شخصی به زور وارد منزل باکری شده و میهمانان خانواده باکری را مورد بازجویی قرار دادند.

بر اساس این گزارش میهمانان خانواده باکری جمعی از خانواده زندانیان سیاسی رویدادهای پس از انتخابات بودند که به دنبال حمله نیروهای امنیتی به همسر باکری، قصد دلجویی از وی را داشتند.

در این میان آقای خاتمی با اشاره به حملات صورت گرفته به همسران همت و باکری گفته است: «به این دو بانو و فرزندانشان تعرض شد و برایشان مشکل ایجاد کردند، آیا کسانی که این کارها را انجام می‌دهند، علاقمند به شهیدان و بزرگداشت دفاع مقدس هستند یا اینکه اینها دچار غفلت‌اند و یا خدای ناکرده توطئه‌ای وجود دارد که با نیروهایی که بیشتر به امام و انقلاب و مردم نزدیکتر بودند و بهتر از اصل انقلاب که متاسفانه امروز در معرض تهدید است نمایندگی می کنند، برخورد می‌کنند».

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین بیان این که ممکن است این اعمال از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به «نیروهای خودسر» نسبت داده شود، افزوده است:‌ «عجب نیروهای خودسر قوی هستند که همه کاری می‌کنند و به صورت رسمی هم علیه‌شان موضع گرفته می‌شود، ولی باز هم رفتارهایشان را تکرار می‌کنند؛ تعجب می‌کنم در نظامی مقتدر و با وجود نیروهایی که مدعی می‌شوند بر همه چیز مسلط هستند، نمی‌توانند با آنها برخورد کنند».

محمد خاتمی در ادامه به حمله نیروهای موسوم به لباس شخصی به منزل و دفاتر برخی از مراجع اشاره کرده و گفته است: «به مراجع و شخصیت‌های نظام حمله می‌شود، حتی یک مجلس ترحیم که جنبه سیاسی هم ندارد، عده ای می‌ریزند به هم می‌زنند یا جلویش را می‌گیرند، اینها چه نیروهایی هستند؟ باید با تردید با این مساله برخورد کنیم، اگر اینها طرفدار و مدعی طرفداری از انقلاب هستند، پس چرا چهره‌هایی که در انقلاب نقش داشتند و بعضی‌هایشان سمبل انقلاب هستند مورد تعرض قرار می گیرند»؟

رئیس جمهور پیشین ایران با بیان این که زیان این گونه اقدامات متوجه نظام است، افزوده است: «جریانی وجود دارد که به نظر من سعی می‌کند در همه ارکان و امکانات نظام دست بیاندازد و همه نیروها را از رده خارج کند. خوشبینانه‌ترین وضع این است که آنها دچار توهم و تنگ نظری هستند و در حالی که بسیاری از روش‌ها و شیوه‌هایی که اعمال می‌شود نه با قانون سازگار است نه با شرع و نه با شیوه‌هایی که لااقل ما از امام و انقلاب خودمان آموخته‌ایم».

آقای خاتمی همچنین با اشاره به این که تنها اصلاح‌طلبان نیستند که در معرض این گونه حملات قرار دارند،‌ گفته است:‌ «درست است که آشکارا بیش از همه فشار روی اصلاح‌طلبان است ولی همه نیروهای استخوان‌دار، معتدل، نیروهایی که واقعاً خوبند، حاضر نیستند به بعضی روش‌های نادرست تمکین کنند، یا به بعضی از روش‌های موجود انتقاد دارند، آنها هم مورد فشار هستند».

«سیاست دفع حداکثری و عدم جذب به جای جذب حداکثری و دفع حداقلی»

رئیس دولت اصلاحات در ادامه نتیجه‌گیری کرده است: «برخلاف سیاست اعلام شده جذب حداکثری و دفع حداقلی، آنچه در عمل جریان دارد، سیاست دفع حداکثری و عدم جذب است.

آقای خاتمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از آزادی به عنوان بالاترین حق انسان‌ها یاد کرده و گفته است:‌«حکومت اگر روشن‌ترین حق را از انسان‌ها بگیرد، دیگر می‌تواند ادعای عدالت کند؟ اولین گام عدالت تامین آزادی‌های اساسی است و مهمترین مساله درعرصه اجتماعی اینکه مردم حاکم بر سرنوشت خود باشند».

رئیس جمهور پیشین ایران افزود:‌ «اگر این همه امام راحل تاکید می‌کرد که میزان رای ملت است، آیا شوخی می‌کردند؟ البته بعضی‌ها می‌گویند امام شوخی می‌کردند و امروز اینها می‌خواهند بگویند، ما ایدئولوگ انقلابیم، این خطرناک است. می‌گویند امام به مردم اعتقاد نداشت، اسلام به مردم اعتقاد ندارد، اسلام به رای مردم اعتقاد ندارد».

وی افزود: ‌«امیرالمومنین که بالاتر از امام راحل و همه است و حاکم منصوب الهی و شایسته است، می‌فرماید تا رضایت مردم نباشد و مردم نخواهند من بر آنها حکومت نمی‌کنم؛ این آزادی است و ما اگر از آزادی و حق مردم دفاع و بر آن تکیه می‌کنیم به جهت دفاع ما از انقلاب است».

«خدا حکومت مبتنی بر دروغ را نمی‌خواهد»

محمد خاتمی با انتقاد از رواج «دروغگویی» در میان حکمرانان گفته است: ‌«از معیارهای اصلی حکومت این است که دروغ در آن نباشد، اگر کارها بر اساس دروغ و دغل باشد، غلط است و آنچه خدا می‌خواهد این است که نظام بر اساس عدالت و راستی و درستی مستقر شود و استقرار پیدا کند و انقلاب اسلامی هم برای همین بود».

وی همچنین افزوده است:‌ «اگر کسانی که در راس امور هستند و مسئولیت‌های مهمی دارند و از مردم رای می‌گیرند که خدمتگزار آنها باشند، اگر رفتارهای نادرستی داشته باشند، اگر خلاف واقع بگویند، اینها بر خلاف معیارهایی است که انقلاب ما داشته است، اینها را باید تذکر داد».

«اکثر مردم با اصلاح‌طلبان هستند»

رئیس دولت اصلاحات در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اهمیت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خواستار فعال‌تر شدن این شورا شده و از اعضای آن خواسته است، با وجود همه تنگنا‌ها نشست‌ها، دیدارها، برنامه‌ریزی‌ها و موضع‌گیری‌های بیشتری داشته باشند، تا به پشتوانه‌ای برای تشکل‌های دیگر تبدیل شوند.

آقای خاتمی همچنین با تشریح خواسته‌های اصلاح‌طلبان و تاکید بر حرکت آنها در چارچوب قانون گفته است: «ما از حق دفاع می‌کنیم، معتقدم دل اکثریت ملت با حرف‌هایی است که ما می‌زنیم. چرا اجازه روزنامه به ما نمی‌دهند؟ چرا بخشنامه می‌کنند دستگاه‌های رسمی هیچ حرف و خبری از این طرف را منتشر نکنند»؟

آقای خاتمی افزوده است:‌ «خوب اگر اکثریت قاطع این حرف‌ها را قبول ندارند از چه بیم دارند که جلو آزادی بیان و نشر افکار و اندیشه‌هایی را که معتقدیم به انقلاب و امام نزدیکتر است می‌گیرند»؟

رئیس جمهور پیشین ایران همچنین با بیان این که چنین «محدودیت‌های رسمی و بخشنامه‌ای خیلی اثرگذار نیست»، بر حق همه جریان‌ها برای داشتن روزنامه و رسانه تاکید کرده و از حمایت صدا و سیما از یک جریان خاص انتقاد کرده است.

وی در عین حال درباره پیامدهای ایجاد محدودیت برای منتقدان گفته است: ‌«هر چه آزادی‌ها محدود شود و هر چه حضور قانونی مردم با تنگنا روبرو شود، زمینه برای پیدایش و بروز و ظهور حرکت‌های خشن در مقابل خشونت وحرکت‌های افراطی پیدا می‌شود و همه و از جمله کشور و نظام آسیب می‌بیند و برای حفظ نظام هم شده باید فضا را باز کرد».

وی همچنین با انتقاد از ایجاد فضای بسته در دانشگاه‌ها به بازداشت و زندانی شدن برخی از معلمان و استادان دانشگاه‌ها اشاره کرده و گفته است:‌«جریانی تلاش می‌کند که محیط پاک و زاینده مدارس و آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها را با فشار بر معلمان، استادان و مربیان مستقل و آزاده آلوده کند و ذهن نوجوانان و جوانان را از حقایق منحرف کند».
XS
SM
MD
LG