لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

برف تاریخی در بیت‌المقدس جان کری را هم خانه‌نشین کرد


برف و بورانی کم‌سابقه در این فصل از سال، بسیاری از نقاط خاورمیانه را فلج کرده و در اسرائیل که ظاهراً صاحب قوی‌ترین زیرساخت‌ها در مقایسه با کشورهای عربی و همسایه است، حتی برق خانه نخست‌وزیر با قطعی روبه‌رو شده و جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در بیت‌المقدس «محصور» مانده‌است.

نظر به مدیریت نه چندان قوی شهرداری‌ها، دولت اسرائیل هم‌اینک وزیر دفاع خود را برای «فرماندهی عملیات مقابله با برف» به بیت‌المقدس فرستاده‌است.

هرچند در سال‌های گذشته برای نخستین بار در دهه‌های اخیر چشم مردم در بخش‌هایی از خاورمیانه گرمسیری به برف آشنا شده‌است و کودکان منطقه برف را در دستان مشتاق خود لمس کرده‌اند، اما تاکنون سابقه نداشت که در نیمه اول دسامبر چنین سرما و برفی سراسر کشورها را دربر بگیرد.

سال گذشته بخش‌هایی از صحرای عربستان سعودی و شهرهای این کشور که در طول دهه‌ها شاهد برف نبود، با تجربه کم‌سابقه برف روبه‌رو گردید اما امسال قدرت سرما و ریزش برف را می‌توان در سفیدپوش شدن قاهره، پایتخت مصر، برای نخستین بار پس از ۱۱۲ سال دید.

اسرائیل؛ «وخیم‌ترین شرایط در چند دهه اخیر»

در اسرائیل مقام‌ها و رسانه‌ها که کشور خود را یکی از آماده‌ترین حکومت‌ها برای مقابله با وضعیت جنگی و شرایط اضطراری می‌دانند، وضعیت جاری را «وخیم‌ترین شرایط در چند دهه اخیر» توصیف کرده‌اند؛، صدها هزار خانه از چهارشنبه شب بدون برق بوده‌اند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که با وجود برف و سرمای شدید به منطقه آمده بود، چهارشنبه شب به اسرائیل رسید اما ملاقاتی که برای او با نخست‌وزیر اسرائیل در روز پنج‌شنبه تعیین شد، لغو گردید و این درحالی است که فاصله میان هتل محل اقامت کری با اقامتگاه نخست‌وزیر اسرائیل کمتر از یک کیلومتر است.

بولدوزرهای ارتش اسرائیل راه کاروان اتوموبیل حامل جان کری را از اورشلیم تا رام‌الله بازکردند تا او بتواند پنج‌شنبه شب با محمود عباس رهبر تشکیلات فلسطینی دیدار کند؛ ملاقاتی که به‌دلیل ناخشنودی ابومازن از عدول آمریکا از پیشنهادهای قبلی در ارتباط با صلح، پس از نیم ساعت با ناخشنودی پایان یافت و کری به اورشلیم بازگشت. مقامات آمریکایی و غربی به دلایل امنیتی هرگز شب‌ها را در مناطق فلسطینی نمی‌خوابند و حتما به بیت‌المقدس بازمی‌گردند.

جان کری نیز پس از بازگشت به بیت‌المقدس، در این شهر مانند حدود یک میلیون نفر ساکنان شهر و اطراف آن «محصور» مانده است زیرا «بزرگراه شماره یک» که مهم‌ترین بزرگراه میان بیت‌المقدس و تل‌آویو است، بسته شده- همان‌گونه که جاده اصلی دیگر، جاده شماره ۴۴۳ میان بیت‌المقدس به سوی شهرهای مرکزی این کشور، مسدود است.

در اسرائیل لوله‌کشی گاز وجود ندارد برای همین است که مردم در این کشور در زمستان باید در خانه خود، لایه‌های متعدد لباس کلفت بپوشند.
به گزارش وب‌سایت «وای. نت»، قطعی دامنه‌دار برق و نبود اینترنت که به چند روز متوالی در بسیاری از شهرک‌های ظاهراً مدرن و مرفه در اطراف بیت‌المقدس رسیده‌است، موجب شد که برق خانه نخست‌وزیر نیز در طول روز جمعه در مرکز بیت‌المقدس قطع شود و حتی سقف یکی از مقرهای نخست‌وزیری پایین بیاید.

نبود برق، خطوط تلفن ثابت و همراه صدها هزار نفر را نیز قطع کرده‌است.

مردم اسرائیل با برف‌روبی آشنایی ندارند و تنها چند بولدوزر شهرداری گاهی در برخی از خیابان‌های مرکزی شهرها عبور می‌کنند تا کمی جاده را باز کنند اما این بار، پلیس کشور دستور اکید داده‌است که کسی حق رانندگی ندارد زیرا هزاران درخت به‌روی خودروها در خیان‌های مرکزی شهر و اطراف شکسته است.

در اسرائیل لوله‌کشی گاز وجود ندارد و تنها در برخی از خانه‌ها در طول ساعاتی اندک از چند هفته زمستان، با گازوئیل خانه‌ها گرم می‌شود اما اکثر خانه‌ها نیز موتورخانه استفاده از گازوئیل ندارند و باید با تنورهای برقی که هزینه بسیار کلانی دارد، خود را گرم کنند.

برای همین است که مردم در این کشور در زمستان باید در خانه خود، لایه‌های متعدد لباس کلفت بپوشند.

حتی شنوندگان بخش فارسی رادیو اسرائیل روز جمعه متوجه شدند که این رادیو برنامه ندارد، این رادیوی قدیمی فارسی‌زبان در وب‌سایت خود خبر داد که برای نخستین بار در ۵۷ سال کار این رادیو، روزهای جمعه و شنبه برنامه ندارد و ابراز امیدواری کرده که بتواند برنامه‌های خود را از یک‌شنبه با بهبود وضع از سرگیرد.

جان کری و بنیامین نتانیاهو در بیت‌المقدس. ۱۳ دسامبر ۲۰۱۳.
جان کری و بنیامین نتانیاهو در بیت‌المقدس. ۱۳ دسامبر ۲۰۱۳.
هزاران اسرائیلی که در جاده‌های این کشور گیر کرده بودند، پس از ساعت‌ها تحمل شرایط سخت درون اتومبیل و اتوبوس‌های گرفتار شده، به چند تالار عمومی در شهرها انتقال یافته‌اند.

به گزارش «تایمز اسرائیل»، بازرس کل کشور اسرائیل شنبه بیست و سوم آذر اعلام کرد که سهل‌انگاری غیر قابل بخشش شهرداری‌ها و دولت را مورد تحقیق و تفحص قرار خواهد داد.

انتقادهای شدید از توان ضعیف مدیریت شهرها و شهرک‌ها چنان بالا گرفت که نخست‌وزیر اسرائیل خود وارد کار شد. نتانیاهو دستور اکید داد که بیش از هر چیز نجات جان مردم و سالمندان در اولویت باشد.

ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل برای فرماندهی وضعیت، خود وارد بیت‌المقدس شد. بنظر می‌رسد که تنها نیروهای ارتش و خودروهای نظامی می‌توانند امکانات اولیه را فراهم کنند اما هنوز جاده‌های اصلی و فرعی در بخش‌های وسیعی از بیت‌المقدس و اطراف بسته است و شرایط «حصر» مانند «جنگ فرسایشی» سال ۱۹۴۸ بوجود آمده‌است.

با نبود کارگران و کارمندان و نرسیدن کامیون‌های کالاهای اساسی، سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های بیت‌المقدس و اطراف از چند روز پیش بسته شده و بسیاری از مردم از نان، شیر و غذا محروم شده و آذوقه اندکی را که در خانه داشته‌اند، مصرف می‌کنند.

وضعیت در غزه

با وجود این، سرمای شدید، موجب همکاری خوبی میان اسرائیل با دولت حماس در غزه شده به گونه‌ای که مقامات فلسطینی غزه روز شنبه در مصاحبه با بخش عبری رادیو اسرائیل از این کشور سپاس‌گزاری کردند.

دولت حماس در درخواستی کم‌سابقه روز جمعه از اسرائیل تقاضای کمک کرده بود.

دولت حماس اعلام کرد که امیر قطر جمعه شخصا پول سوخت گازوئیل برای غزه را به اسرائیل پرداخت کرد.
میلیون‌ها لیتر گازوئیل از سوی اسرائیل در شبانه‌روز اخیر از گذرگاه «کرم ابو سالم» (کرم شالوم) به سوی غزه روان شد و اعلام گردید که از یک‌شنبه نیز کامیون‌های غذایی از اسرائیل به غزه افزایش خواهد یافت.

دولت حماس اعلام کرد که امیر قطر جمعه شخصا پول سوخت گازوئیل برای غزه را (به اسرائیل) پرداخت کرد.

با وجود این، وزارت انرژی دولت حماس ابراز امیدواری کرد که پس از چهار روز بی‌برقی کامل، بتواند برای هر منطقه از این باریکه، تنها ساعاتی در روز برق تهیه کند.

رکود در تنها نیروگاه برق غزه در حالی است که بارندگی شدید روزهای گذشته به سیل منجر شده و گاه تا طبقه اول ساختمان‌های غزه زیر آب فرو رفته‌است.

وضعیت برفی در دیگر کشورهای منطقه

در حالی که دو سال است مصر در بحران اعتراض‌ها می‌سوزد، این تنها برف است که توانسته اعتراض‌های اپوزیسیون را فروبنشاند.

اما برف نیز موجب تشدید دعوای طرفداران حاکمیت مصر با هواداران اخوان‌المسلمین در فضای مجازی شد؛ طرفداران ژنرال عبدالفتاح السیسی حتی نوشته‌اند که: «برکت وجود ژنرال محبوب است که برف را هدیه کرده تا سیاهی‌های ناشی از دوران آلوده اخوان‌المسلمین را پاک کند».

گزارش‌های رسیده از کشورهای مختلف نشان می‌دهد، حکومت اردن هاشمی در اداره شهرهای خود در زیر برف و بوران، توان مدیریت خوبی نشان داده و با مشکلات کمتری روبه‌رو بوده‌است.

در سوریه اداره کشور در حالی که هنوز جنگ داخلی ادامه دارد، در حالی انجام می‌شود که گزارش‌ها نشان می‌دهد، توان گروه‌های مختلف اپوزیسیون در دوره اخیر رو به کاهش نهاده‌است.

در همین حال اپوزیسیون سوری از مرگ دست‌کم ده نوزاد در روز جمعه بیست و دوم آذر بر اثر سرمای شدید در مناطقی که نبردها در جریان است و دولت حاضر به رسیدگی به وضعیت این بخش از مناطق جنگی نیست، خبر داد.

در لبنان که تا پیش از این همیشه شرایط سخت متوجه زندگی چند نسل از فلسطینی‌ها در اردوگاه‌‌ها و شهرک‌های فلسطینی در لبنان می‌شد، وضعیت این آوارگان در مقایسه با وضعیت به‌شدت رقت‌بار آوارگان سوری، بسیار بهتر است.

شمار آوارگان سوری گریخته در سه سال اخیر به لبنان ظاهراً از مرز یک میلیون نفر فراتر رفته‌است. آتش زدن کفش‌های کهنه، بوته‌های درختان، لاستیک‌های کهنه و هر وسیله در دسترس دیگر، با هدف گرم کردن کودکان و زنان، صحنه‌های رقت‌باری را به تصویر کشیده‌است.

این درحالی است که این آوارگان سوری در لبنان از کمترین آذوقه غذایی بهره‌مند می‌شوند و از نبود امکانات پزشکی شدیداً در رنج هستند. سازمان حزب‌الله که در لبنان با یاری‌های جمهوری اسلامی ایران امکانات قوی پزشکی و درمانی دارد، به‌دلیل اینکه اکثر آوارگان گریخته از سوریه از مخالفان بشار اسد هستند، از دادن کمک پزشکی و درمانی به آنها خودداری می‌کند.
XS
SM
MD
LG