لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

سازمان ملل: کشورهای ثالث به ساکنان اردوگاه اشرف پناه دهند


بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد.
بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد.
دبیرکل سازمان ملل متحد با انتشار گزارشی به شورای امنیت از کشورهای جهان خواست تا به ساکنان اردوگاه اشرف که با خطر بسته شدن از سوی دولت عراق روبه‌رو است، پناه بدهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان گی‌مون، در آخرین گزارش خود به شورای امنیت با موضوع «مأموریت امدادی ملل متحد در عراق» نوشته‌است: «برای یافتن راه حلی ماندگار برای ساکنان این اردوگاه لازم است کشورهای ثالثی برای پذیرش ساکنان این اردوگاه اعلام آمادگی کنند.»

دولت عراق اعلام کرده است که قصد دارد اردوگاه اشرف را که محل اسکان حدود سه هزار و ۴۰۰ عضو سازمان مجاهدین خلق است، تا پایان سال جاری میلادی تعطیل کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد هم‌چنین خبر داد که دیگر مقام‌های ارشد سازمان ملل «کشورهای عضو را ترغیب کرده‌اند تا ساکنان اردوگاه اشرف را بپذیرند.»

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است گزارش بان گی‌مون را در جلسه روز سه‌شنبه خود بررسی کند.

ماه گذشته کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت که قصد دارد از کشورهای عضو این اتحادیه بخواهد تا ساکنان اردوگاه اشرف را بپذیرند.

آینده اردوگاه اشرف از سال ۲۰۰۹ که ایالات متحده اداره امور آن را به دولت عراق سپرد با بی‌ثباتی مواجه شده‌است.

دولت عراق کمپ اشرف را تهدیدی برای امنیت خود به‌شمار می‌آورد و این اردوگاه روز ۱۹ فروردین سال جاری مورد حمله نیروهای عراقی قرار گرفت.

به گفته سازمان ملل در اثر درگیری‌های شدید میان ساکنان این اردوگاه و نیروهای عراقی، ۳۴ تن جان خود را از دست دادند.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید که شهروندان ایرانی کمپ اشرف با بدرفتاری از سوی دولت عراق مواجه‌اند و این دولت از دسترسی مجروحان اردوگاه به مراقبت های پزشکی جلوگیری می‌کند.

بان گی‌مون در گزارش روز دوشنبه خود با اشاره به این رویدادها نوشت: «سازمان ملل متحد هم‌چنان خواستار آن است که نیازهای انسانی ساکنان اردوگاه اشرف برآورده شود.»

کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان، تلاش کرده تا مصاحبه‌هایی را با ساکنان اردوگاه اشرف ترتیب دهد تا بتواند مشخص کند کدامیک از آنها مشمول شروط دریافت پناهندگی می‌شوند اما دولت عراق اجازه انجام این مصاحبه‌ها را نداده‌است.

بان گی‌مون در گزارش تازه خود خواستار همکاری دولت عراق و گردانندگان اردوگاه اشرف در این زمینه شد.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۹ سازمان مجاهدین خلق را از فهرست تروریستی خود خارج کرد اما این سازمان هنوز از سوی برخی کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا و ایران یک سازمان تروریستی به‌شمار می‌آید.

ماه گذشته اعضای پارلمان اروپا از کاترین اشتون خواستند تا برای تمدید مهلت بسته شدن اردوگاه اشرف به دولت عراق فشار بیاورد. استروئَن استیونسون، از نمایندگان بریتانیایی اتحادیه اروپا گفت که اعضای سازمان مجاهدین خلق در صورت بازگردانده شدن به ایران با خطر «شکنجه و اعدام» مواجه خواهند شد.

سازمان مجاهدین خلق حدود ۱۲ سال پیش از پیروزی انقلاب ۵۷ و به منظور مبارزه مسلحانه با حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران، تاسیس شد.

به دنبال حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و خلع سلاح مجاهدین، نیروهای آمریکایی ابتدا مسئولیت حفاظت از آنها را در اردوگاه اشرف برعهده گرفتند، اما با خروج تدریجی سربازان آمریکایی از شهرهای عراق، دولت بغداد مسئولیت اردوگاه اشرف را برعهده گرفت.

دولت ایران از عراق خواسته‌است عده‌ای از کادر رهبری مجاهدین را برای محاکمه به ایران تحویل دهد. سازمان مجاهدین هم می‌گوید اعضا و هواداران این سازمان در صورت بازگشت به ایران با خطر دستگیری، محاکمه و اعدام روبه‌رو هستند.
XS
SM
MD
LG