لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۸

انتقاد عفو بین‌الملل از تداوم نقض حقوق بشر و «مجازات‌های غیرانسانی» در ایران


«اعدام‌های گسترده و عمومی» و «اعدام نوجوانان» از دیگر انتقادات عفو بین‌الملل در حوزه حقوق بشر در ایران است.
«اعدام‌های گسترده و عمومی» و «اعدام نوجوانان» از دیگر انتقادات عفو بین‌الملل در حوزه حقوق بشر در ایران است.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش سالانه خود از تداوم سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی و تکرار مجازات‌هایی چون شلاق زدن و قطع عضو و دیگر «مجازات‌های وحشیانه و غیرانسانی» به‌شدت انتقاد کرد.

در گزارش سالانه این سازمان بین‌المللی و غیردولتی مدافع حقوق بشر آمده که جمهوری اسلامی در سال گذشته میلادی، حق آزادی بیان، مشارکت، تجمعات صلح‌آمیز و آزادی دینی و مذهبی را «به شدت سرکوب کرد».

عفو بین‌الملل با اشاره به بازداشت منتقدان و مخالفان در ایران می‌گوید که این افراد در «محاکم به شدت غیرمنصفانه دادگاه‌های انقلاب اسلامی» به زندان محکوم می‌شوند.

گفت‌وگو با رها بحرینی، پژوهشگر عفو بین‌الملل در مورد ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:00 0:00
لینک مستقیم

این سازمان تاکید می‌کند که در جمهوری اسلامی «شکنجه همچنان فراگیر باقی مانده» و مرتکبان آن «از مجازات مصونند».

به گفته عفو بین‌الملل، شلاق زدن، قطع عضو و دیگر «مجازات‌های وحشیانه» همچنان در ایران به قوت خود باقی‌اند.

این نهاد بین‌المللی همچنین از «آزار و اذیت» و «تبعیض علیه اقلیت‌های دینی، مذهبی و قومی» در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفت که زنان و دختران نیز با «خشونت فراگیر و تبعیض» مواجهند.

«اعدام‌های گسترده و عمومی» و «اعدام نوجوانان» از دیگر انتقادات عفو بین‌الملل در حوزه حقوق بشر در ایران است.

مقام‌های جمهوری اسلامی همواره انتقادات جامعه بین‌الملل و اشخاص و نهادهای داخلی و خارجی از وضعیت حقوق بشر در ایران را رد کرده‌ و در مقابل به وضع حقوق بشر در کشورهایی چون آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا خرده گرفته‌اند.

بخش دیگری از گزارش سال ۲۰۱۶ عفو بین‌الملل به انتقاد از سیاستمدارانی اختصاص دارد که، به گفته این نهاد، ضمن «اهریمن‌نمایی» از خارجی‌ها از «گفتمان تفرقه‌انگیز و عاری از احساسات انسانی» استفاده می‌کنند.

عفو بین‌الملل در این راستا از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین انتقاد کرده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر از مردم جهان خواسته تا اجازه ندهند «گفتمان وحشت، عتاب و نفرت، چشم‌انداز جامعه‌ای آزاد همراه با برابری را نابود کند».

XS
SM
MD
LG