لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۱

هشدار عفو بین‌الملل درباره اعدام قریب‌الوقوع یک زن ۲۲ ساله در ایران


زینب سکانوند به جرم قتل شوهرش در ۱۷ سالگی به اعدام محکوم شده است.
زینب سکانوند به جرم قتل شوهرش در ۱۷ سالگی به اعدام محکوم شده است.

عفو بین‌الملل، نهاد بین‌المللی و غیردولتی مدافع حقوق بشر، درباره اجرای حکم اعدام یک زندانی زن در ایران طی روزهای آینده هشدار داده است.

این نهاد بین‌المللی در بیانیه خود گفته که زینب سکانوند به جرم قتل شوهرش در ۱۷ سالگی به اعدام محکوم شده و اکنون ۲۲ سال دارد.

خانم سکانوند، به گفته عفو بین‌المل، در سال‌های اخیر در زندان ارومیه با یک زندانی دیگر ازدواج کرده و باردار شده و به همین دلیل اعدام او به تعویق افتاده بود.

بر اساس این بیانیه، بچه این زن مرده به دنیا می‌آید و او از بیمارستان به زندان منتقل می‌شود.

این زن ۲۲ ساله در استان آذربایجان غربی زندگی می‌کرد.

به گفته عفو بین‌الملل، خانم سکانوند وقتی ۱۵ ساله بود ازدواج کرد و مدعی شده که قبل از قتل همسرش، ماه‌ها از طرف او مورد آزار و اذیت فیزیکی و زبانی قرار گرفته بود و همسرش با طلاق هم موافقت نمی‌کرد.

عفو بین‌الملل می‌گوید که زینب سکانوند در کلانتری به قتل شوهرش اعتراف می‌کند و سپس به مدت ۲۰ روز توسط ماموران نیروی انتظامی ضرب و جرح شد.

بیانیه عفو بین‌الملل ۱۶ مهر صادر شده است.

جمهوری اسلامی ایران سن مجازات کیفری برای پسران را ۱۵ سال و برای دختران ۹ سال تعیین کرده است در حالی که کنوانسیون‌های بین‌المللی مانند حقوق کودک، سن مجازات کیفری برای هر دو جنس را ۱۸ سال تعیین کرده است.

جمهوری اسلامی ایران این کنوانسیون را «به طور مشروط» پذیرفته است.

ایران دارای یکی از بیشترین میزان اعدام در جهان است و به این دلیل، نهادهای بین‌المللی همواره به جمهوری اسلامی اعتراض می‌کنند.

XS
SM
MD
LG