لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

لغو تابعیت هشت شیعه دیگر در بحرین به جرم «جاسوسی برای ایران»


تعدادی از شیعیان بحرین
تعدادی از شیعیان بحرین

دادگاهی در بحرین تابعیت هشت شهروند شیعه این کشور را به جرم «جاسوسی برای ایران» سلب کرد. شش تن از این افراد به حبس ابد نیز محکوم شدند.

بحرین حدود ده روز پیش هم تابعیت عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور، را به اتهام «فرقه‌گرایی و ترویج خشونت» لغو کرده بود، اقدامی که واکنش تند جمهوری اسلامی را به دنبال داشت.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، ۹ تیر، گزارش داد که دادگاه بحرین به جز سلب تابعیت این هشت نفر، شش تن از آنها را به حبس ابد و دو نفر دیگر را به ۱۵ سال زندان محکوم کرده است.

این گزارش به نقل از یک منبع قضایی بحرین می‌افزاید که این افراد جز جاسوسی برای ایران، به خاطر «پیوستن به گروه‌های تروریستی، داشتن اسلحه، مهمات و مواد منفجره و آموزش دیدن برای استفاده از آنها» محکوم شده‌اند.

بحرین سال‌هاست که جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای برهم زدن امنیت این کشور از طریق حمایت مسلحانه و مالی از شیعیان بحرینی متهم می‌کند.

در این مدت، ده‌ها شهروند شیعه این کشور به اتهام اقدامات تروریستی با حمایت سپاه قدس جمهوری اسلامی دستگیر و محاکمه شده‌اند.

جمهوری اسلامی این اتهامات را همواره رد می‌کرد، اما پس از سلب تابعیت عیسی قاسم، هم قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ و تند وعده نابودی حکومت بحرین را دادند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم «تعرض» حکومت بحرین به شیخ عیسی قاسم را نشانه‌ «بلاهت» حکومت این کشور دانست و گفت که این مسئله به معنای برداشتن مانع از مقابل «جوانان حماسی و پرشور بحرین» برای انجام هر اقدامی در مقابل حکومت است.

دولت بحرین در سال‌های اخیر ده‌ها نفر از شیعیان این کشور را سلب تابعیت و تبعید کرده است.

آمریکا نیز به احکام جدید بحرین علیه شیعیان این کشور اعتراض کرده است.

بحرین در حاشیه جنوبی خلیج فارس، میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است.

XS
SM
MD
LG