لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۹

شورای اروپا: سوء‌استفاده ایران از اینترپل برای بازداشت مخالفان سیاسی خود


شورای اروپا روز چهارشنبه دولت‌های ایران و روسیه را متهم کرد که استفاده از قوانین پلیس بین‌الملل، اینترپل، برای «سرکوب و بازداشت مخالفان سیاسی» خود در خارج را افزایش داده‌اند.

شورای اروپا روز چهارشنبه، شش اردیبهشت، اعلام کرد که تعداد «اخطارهای قرمز» دولت‌های ایران و روسیه به ۱۹۰ کشور عضو در اینترپل، طی یک دهه گذشته «پنج برابر» شده است.

در همین زمینه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که تعداد «اخطارهای قرمز» اعلام شده به اینترپل در سال ۲۰۰۵ حدود ۲۳۵۰ عدد بود، اما این تعداد در سال ۲۰۱۶ به ۱۲۷۸۷ رسیده است.

صدور «اخطار قرمز» توسط یک کشور عضو پلیس بین‌الملل به این سازمان به معنی درخواست بازداشت و استرداد فرد نامبرده است.

گزارش شورای اروپا تصریح می‌کند که «اینترپل و سیستم اخطار قرمز آن در سال‌های اخیر توسط برخی دولت‌ها برای اهداف سیاسی مانند سرکوب آزادی بیان و تعقیب مخالفان سیاسی در خارج از کشورها مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند».

در گزارش خبرگزاری فرانسه به بازداشت سه سال و نیمه مختار آبلیازوف، وزیر انرژی سابق قزاقستان در فرانسه با شکایت روسیه اشاره شده است.

آقای آبلیازوف در نهایت آزاد شده و به روسیه بازگردانده نشد.

در گزارش شورای اروپا همچنین به مهدی خسروی، مخالف سیاسی و وبلاگ‌نویس ایرانی، اشاره شده که سال گذشته با شکایت جمهوری اسلامی در ایتالیا توسط پلیس بین‌الملل بازداشت شد.

آقای خسروی که پناهنده سیاسی بود در نهایت با مداخله رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران و طی یک فرایند قضایی آزاد شد.

در گزارش شورای اروپا، از اقدامات پلیس بین‌الملل برای اصلاح قوانین موجود در این رابطه قدردانی شده، اما تاکید شده که باید اقدامات بیشتری برای ممانعت از سوءاستفاده برخی دولت‌ها از قوانین موجود اینترپل انجام شود.

هشدار شورای اروپا درباره این مسئله در حالی منتشر شده که تعدادی از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به اتهام دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان بوئنوس آیرس، پایتخت آرژانتین، در لیست تعقیب اینترپل قرار دارند.

XS
SM
MD
LG