لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۹

رئیس‌جمهور فرانسه: ممکن است یک گروه پشت حمله نیس باشد


تاکنون ۸۴ نفر در این حادثه کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند.
تاکنون ۸۴ نفر در این حادثه کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه گفته که «ممکن است یک گروه» پشت صحنه حمله شامگاه پنجشنبه در شهر نیس باشد. حمله‌ای که تاکنون به کشته شدن ۸۴ نفر منجر شده و بیش از ۲۰۰ زخمی بر جا گذاشته است.

آقای اولاند که همراه با مانوئل ولس، نخست‌وزیر فرانسه به بیمارستان محل بستری شدن مجروحان در شهر نیس رفته بود، تأکید کرده که فرانسه «درگیر نبردی طولانی است».

او همچنین گفته که حال ۵۰ نفر از زخمی‌های حادثه پنجشنبه شب وخیم است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده که رئیس‌جمهور فرانسه هنگام ورود به شهر نیس توسط تعدادی از مردم هو شد.

معترضان، دولت فرانسه را به ناتوانی در تأمین امنیت این کشور در برابر «تروریسم اسلامی» متهم می‌کنند.

یک مرد ۳۱ ساله متولد تونس اما ساکن فرانسه، شامگاه پنجشنبه و همزمان با برگزاری جشن‌های روز ملی فرانسه، سوار بر یک کامیون به مردمی که مشغول تماشای آتش‌بازی بودند حمله کرد.

تاکنون ۸۴ نفر در این حادثه کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند، و ۱۰ کودک و نوجوان در میان قربانیان این حمله بودند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از فرانسوا مولن، دادستان این کشور گفته که مهاجم نیس برای دستگاه‌های امنیتی فرانسه «کاملاً ناشناخته» بوده و هرگز به خاطر «رادیکال شدن» تحت نظر نبوده است.

خبرگزاری تونس نیز گزارش داده که محمد الحویج بوهلال، فردی که راننده کامیون معرفی شده، برای سازمان‌های امنیتی این کشور هم به عنوان یک اسلامگرای رادیکال شناخته نشده بود. او در تیراندازی پلیس کشته شد.

ژان‌ژک اوروا، وزیر دادگستری فرانسه گفته که آقای بوهلال در ماه مارس سال جاری به خاطر حمله با چوب به یک راننده دیگر و در جریان یک نزاع جاده‌ای محکوم شده بود.

آقای اوروا گفته که چون آن محکومیت اولین محکومیت این مرد بود، او به حبس تعلیقی محکوم شد و باید هر هفته خود را به پلیس معرفی می‌کرد که این کار را انجام داده بود.

منابع امنیتی در تونس به رویترز گفته‌اند که او آخرین بار چهار سال پیش از شهر زادگاه خود در این کشور بازدید کرد.

محمد بوهلال قبلاً ازدواج کرده و سه بچه داشت.

او در ۱۰ سال اخیر اقامت فرانسه را داشت اما هنوز شهروند این کشور نبود.

همسایگان آقای بوهلال در شمال نیس گفته‌اند که او عصبی بود و با دیگران معاشرت نمی‌کرد.

حدود ۱۳۰ هزار تونسی یا تونسی‌تبار در نیس زندگی می‌کنند.

تونس به شدیدترین شکل ممکن حادثه را محکوم کرده است.

پاتریک کلوار، مدیرکل سازمان امنیت داخلی فرانسه، گفته که این کشور در معرض بزرگترین تهدید در جهان است، و پلیس بین‌الملل هم یک تیم واکنش به نیس اعزام کرده است.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا هم قرار است دوشنبه «نبرد علیه تروریسم» را بررسی ‌کنند.

شهر نیس در جنوب فرانسه یکی از مراکز اصلی توریستی این کشور و از شناخته شده‌ترین شهرهای ساحلی جهان به شمار می‌آید که به ویژه در تابستان‌ها میزبان ده‌ها هزار توریست از کشورهای مختلف جهان است. در میان قربانیان حادثه پنجشنبه شب هم اتباع کشورهای مختف جهان حضور داشتند.

در عین حال در فرانسه میلیون‌ها مسلمان زندگی می‌کنند و صدها مقیم یا شهروند این کشور در سال‌های اخیر با رفتن به کشورهایی مانند عراق و سوریه به گروه‌های اسلامگرا پیوسته‌اند.

XS
SM
MD
LG