لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

روحانی در باکو با علی‌اف و پوتین دیدار می‌کند


الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان از حسن روحانی، همتای ایرانی خود استقبال می‌کند.
الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان از حسن روحانی، همتای ایرانی خود استقبال می‌کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، یکشنبه ۱۷ مرداد، وارد باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان شد. سفر آقای روحانی به این کشور دو روزه و رسمی است.

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، گزارش داده که «دیدار با الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان و امضای اسناد دوجانبه، نشست خبری مشترک با همتای آذربایجانی، دیدار با جمعی از روحانیون جمهوری آذربایجان و نیز ملاقات با مسئولان و نمایندگان شرکت‌های ایرانی فعال در این کشور»٬ برنامه نخستین روز سفر حسن روحانی به باکو است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در جریان این سفر، روز یک‌شنبه شش سند همکاری میان ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد.

تفاهم‌نامه‌های همکاری اجرای «طرح دالان حمل و نقل شمال – جنوب»، «همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فن آوری اطلاعات در زمینه امنیت الکترونیکی» و «همکاری در امور استانداردسازی» از جمله اسناد امضا شده میان دو کشور است.

ایرنا گزارش داده که در این دیدار در زمینه‌های «بازرگانی، انرژی، ارتباطات، مسائل زیست‌محیطی، مبارزه با تروریسم و حمل و نقل» گفت‌وگو خواهد شد.

رئیس جمهور ایران در روز دوشنبه نیز در جلسه مشترکی با روسای جمهور روسیه و جمهوری آذربایجان در باکو شرکت خواهد کرد.

آقای روحانی پیش از ترک تهران گفت که سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه «برای نخستین بار اجلاس سه‌جانبه برگزار می‌کنند و این اجلاس از نظر ارتباط با همسایگان و شرایط منطقه خاورمیانه و قفقاز و ثبات و امنیت این منطقه بسیار بااهمیت» است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس روسیه حسن روحانی در باکو گفته‌است که «گسترش مناسبات ما با جمهوری آذربایجان در این اواخر سرعت بیشتری به خود گرفته و روابط ما با روسیه نیز دارد ماهیتی راهبردی به خود می‌گیرد.»

رئیس جمهور ایران قرار است در این سفر دیدار دوجانبه‌ای هم با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشته باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از احتمال انعقاد قرارداد دوجانبه نظامی میان ایران و روسیه در این دیدار خبر داده و دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه نیز این مسئله را تأیید کرده‌است.

XS
SM
MD
LG