لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

انتقاد دیدبان حقوق بشر از سرکوب فعالان مدنی در کشورهای عربی


دیدبان حقوق بشر گفته که که فعالان زندانی در کشورهای عرب خلیج فارس به دادگاه عادلانه دسترسی نداشته‌اند.
دیدبان حقوق بشر گفته که که فعالان زندانی در کشورهای عرب خلیج فارس به دادگاه عادلانه دسترسی نداشته‌اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از سرکوب فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس انتقاد کرد.

در بیانیه‌ای که این سازمان مدافع حقوق بشر در روز سه‌شنبه، ۱۱ آبان، منتشر کرد، از دولت‌های عرب خواسته شده تا به جای زندانی کردن فعالان، اصلاحات مورد نظر آنان را در کشورهای خود اجرایی کنند.

در گزارشی که خبرگزاری فرانسه از این بیانیه دیدبان حقوق بشر منتشر کرده، اشاره شده که جز بحرین و عمان که در حوادث مشهور به بهار عربی، ناچار به سرکوب تظاهرات و اعتراضات در کشور خود شدند، بقیه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس تا حد زیادی از سرایت اعتراضات به خود در امان بودند.

تظاهرات و فعالیت احزاب سیاسی در بسیاری از کشورهای عرب خلیج فارس، ممنوع است و بسیاری از فعالان مدنی و مدافع حقوق بشر ناچار شده‌اند از امکانات اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی برای فعالیت استفاده کنند.

دیدبان حقوق بشر همچنین فهرستی از ۱۴۰ فعال عربی در این کشورها تهیه کرده که در شش سال گذشته، بازداشت، دادگاهی یا زندانی شده‌اند.

نبیل رجب، فعال حقوق بشر بحرینی که به اتهام «انتشار اطلاعات دروغ و توهین» دادگاهی شده است، ولید ابوالخیر، فعال حقوق بشر سعودی که به ۱۵ سال زندان محکوم است و محمد الرکن، وکیل اماراتی که به اتهام «توطئه برای سرنگونی» حکومت در زندان است، در این فهرست قرار دارند.

به گفته سارا ویتسون، از مدیران دیدبان حقوق بشر، کشورهای عرب خلیج فارس، «سرکوب سیستماتیک و پرهزینه‌ای علیه آزادی بیان برای مقابله با تاثیر احتمالی شبکه‌های اجتماعی» به راه انداخته‌اند.

به گفته خانم ویتسون، فعالان زندانی در کشورهای عرب خلیج فارس به دادگاه عادلانه دسترسی نداشته‌اند.

XS
SM
MD
LG