لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

لاریجانی: نباید اعدام قاچاقچی را به تاخیر انداخت تا در زندان نمازخوان شود


«اجازه نداریم سه سال اجرای حکم را به تعویق بیندازیم تا مجرم در زندان نمازخوان شود و به علت نماز خواندن او اعدام را منتفی کنیم».
«اجازه نداریم سه سال اجرای حکم را به تعویق بیندازیم تا مجرم در زندان نمازخوان شود و به علت نماز خواندن او اعدام را منتفی کنیم».

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، گفته است که این قوه «برنامه‌ای برای حذف مجازات اعدام» ندارد.

آقای لاریجانی، پنجشنبه هشت مهر در مشهد، از قاچاقچیان مواد مخدر به عنوان «سوداگران مرگ» نام برد و افزوده «اینکه می‌گویند اعدام فایده نداشت بی‌مورد است و اگر سختگیری قوه قضائیه نبود وضع بسیار بدتری به وجود می‌آمد و مواد مخدر در عطاری‌ها هم وجود داشت».

رئیس قوه قضائیه از دادستان‌ها خواسته تا در اجرای حکم اعدام قاچاقچیان مواد مخدر «تعلل» نکنند و گفته است: «اجازه نداریم سه سال اجرای حکم را به تعویق بیندازیم تا مجرم در زندان نمازخوان شود و به علت نماز خواندن او اعدام را منتفی کنیم».

این سخنان آقای آملی لاریجانی در حالی بیان شده که محمدجواد لاریجانی، برادر و معاون او در قوه قضائیه، تاکنون چند بار بار به بی‌فایده بودن مجازات اعدام در کاهش جرایم مرتبط با مواد مخدر اذعان کرده است.

محمدجواد لاریجانی آخرین بار در مصاحبه‌ای با تلویزیون سی‌ان‌ان گفت که قوانین مربوط به این مجازات «نیاز به اصلاح دارد» و در این حالت «۹۰ درصد از اعدام‌های ایران کم خواهد شد که این گامی بزرگ به جلو خواهد بود».

ایران یکی از بالاترین نرخ‌های اعدام در جهان را دارد و این مسئله همواره با انتقاد گسترده تعدادی از کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر مواجه بوده است.

جرایم و عناوین متعددی در قوانین جمهوری اسلامی ایران وجود دارند که قضات می‌توانند با استناد به آنها حکم اعدام صادر کنند.

مجلس شورای اسلامی نیز مدتهاست طرحی را بررسی می‌کند که در صورت تصویب نهایی، مجازات اعدام تنها برای آن دسته از قاچاقچیان مواد مخدر اجرا خواهد شد که این کار را به شکل مسلحانه انجام داده باشند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اخیرا خبر داده که این طرح به زودی به صحن علنی فرستاده خواهد شد.

در صورت تصویب مجلس، شورای نگهبان هم باید این طرح را تایید کند.

اما رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه «اعدام‌ها فی حد ذاته مطلوب نیست» گفته که «مسئله این است که در کنار آن ضرر عظیمی که به جامعه می‌زند و خانواده‌هایی را متلاشی می‌کند ناچار به برخورد سریع و صریح و آشکار و قاطع با مواد مخدر هستیم».

XS
SM
MD
LG