لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۲

قاسمی: ادعای حمایت ایران از طالبان افغانستان یک دروغ آشکار است


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اظهارات سخنگوی طالبان افغانستان درباره حمایت جمهوری اسلامی از این گروه را تکذیب کرد.

بهرام قاسمی، دوشنبه ۱۰ آبان، اظهارات سخنگوی طالبان را «یک اقدام از پیش طراحی شده و به دستور حامیان تروریست‌پرور این گروه تروریستی و با هدف مشوش کردن افکار عمومی و ایران‌هراسی» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد که حمایت جمهوری اسلامی از طالبان افغانستان «یک دروغ آشکار، بی‌ربط و نادرست است».

روزنامه بین‌المللی الاشرق الاوسط یک روز پیش، سخنان ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان را منتشر کرده بود که در آن بیان شده این گروه با ایران «روابط و شبکه‌های جدید» برقرار کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد افزوده بود که این گروه «از تمام ابزارهای مشروع» برای رسیدن به یک «توافق منطقه‌ای با هدف مقابله با تهاجم افغانستان» استفاده خواهد کرد.

سخنگوی طالبان در عین حال تعیین نماینده‌ای از سوی این گروه برای حضور در ایران را تکذیب کرده بود.

تکذیب گزارش‌های تازه درباره ارتباطات میان ایران و طالبان افغانستان در حالی صورت می گیرد که گزارش‌ها از چند سفر نمایندگان طالبان به ایران در سال‌های اخیر حکایت دارند.

از جمله در اردیبهشت ۱۳۹۴ که طالبان اعلام کرد یک هیئت بلندپایه از طرف این گروه با مقام‌های جمهوری اسلامی در تهران دیدار و گفت‌وگو کرده است.

اين در حالی است که هم سخنگوی دولت و هم سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، درباره این سفر ابراز «بی‌اطلاعی» کردند.

اما محمدحسن آصفری، عضو وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، به روزنامه قانون گفت که در گذشته نیز این اتفاق افتاده ولی به خاطر مسائل امنیتی رسانه‌ای نشده بود.

خبرگزاری تسنيم، نزديک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نخستين منبع خبری ايرانی بود که روز سه‌شنبه، ۲۹ ارديبهشت، از سفر هيئت سياسی طالبان افغانستان که در دوحه قطر مستقر هستند، به تهران خبر داد.

به گزارش تسنيم، اين هيئت روز دوشنبه، ۲۸ ارديبهشت، وارد تهران شد و با «مقامات امنيتی جمهوری اسلامی ايران» ديدار کرد.

روزنامه وال‌استریت‌جورنال نیز در خرداد ماه ۹۴ به نقل از مقامات غربی و افغان، ایران را متهم کرد که از طالبان افغانستان پشتیبانی مالی و نظامی می‌کند.

در این گزارش گفته شد که تهران نه تنها به حمایت مالی و تسلیحاتی از طالبان روی آورده، بلکه شبه ‌نظامیان وابسته به این گروه را آموزش می‌دهد.

طالبان برای سال‌ها قدرت را در افغانستان در دست داشت و در این کشور مقررات خشنی علیه زنان و گروه‌های شیعه اعمال کرد.

با حمله ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ دولت اسلامی طالبان در این کشور از بین رفت هرچند تاکنون به فعالیت‌های مسلحانه خود علیه نیروهای بین‌المللی و افغان ادامه می‌دهد.

با وجود این، طالبان افغانستان در سال‌های اخیر تلاش کرده تا با دولت این کشور و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای گفت‌وگوی سیاسی داشته باشد و برخی عملیات خون‌بار گروه‌هایی مانند طالبان پاکستان و داعش در افغانستان را محکوم کرده است.

XS
SM
MD
LG