لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

هشدار سپاه به کشتی‌های عربستان: از آب‌های بین‌المللی نزدیک ما هم عبور نکنید


عربستان سعودی از روز ۱۳ مهر، یک رزمایش دریایی در آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان آغاز کرد.
عربستان سعودی از روز ۱۳ مهر، یک رزمایش دریایی در آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان آغاز کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کشتی‌های شرکت‌کننده در رزمایش «سپر خلیج {فارس} ۱» هشدار داده که «حتی از آب‌های بین‌المللی نزدیک به آب‌های سرزمینی ایران عبور نکنید».

در این بیانیه که روز چهارشنبه ۱۴ مهر صادر شده، آمده است: «عبور هیچ یک از شناورهای نظامی شرکت‌کننده در رزمایش اعلامی از آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران مجاز نمی‌باشد و به هیچ وجهی به آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی نزدیک نشوید و حتی از آب‌های بین‌المللی نزدیک آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران عبور نکنید».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

سپاه پاسداران در این بیانیه که متن آن را خبرگزاری رسمی بسیج و دیگر خبرگزاری‌های ایران منتشر کرده‌اند، افزوده که حتی عبور شناورهای حاضر در رزمایش از «آب‌های نزدیک به آب‌های ایران» نیز «به هیچ وجه مصداق عبور بی‌ضرر نمی‌باشد».

حسین آرین، کارشناس مسائل نظامی به رادیو فردا می‌گوید که بر اساس قوانین بین‌المللی، عبور کشتی‌ها و شناورهای دریایی، اعم از نظامی یا غیرنظامی، از آب‌های بین‌المللی آزاد است.

آقای آرین می‌گوید خارج از محدوده دریایی ۱۲ مایلی ایران، جزو آب‌های بین‌المللی محسوب می‌شود و ایران از نظر حقوقی نمی‌تواند مانع تردد کشتی‌های تجاری و نظامی در این آب‌ها شود.

به گفته این کارشناس مسائل نظامی، درباره تنگه هرمز هم مانند دیگر تنگه‌های جهان، استثنایی وجود دارد و بر اساس مقررات دریایی، «عبور بی‌ضرر» کشتی‌های نظامی و غیرنظامی از تنگه‌ها مجاز است.

عربستان سعودی از روز ۱۳ مهر، یک رزمایش دریایی در آب‌های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان آغاز کرد.

بر اساس گزارش‌ها در این رزمایش از گلوله‌های واقعی جنگی استفاده می‌شود.

خبرگزاری رسمی سعودی (اس‌پی‌ای) اعلام کرده که در این رزمایش، کشتی‌های جنگی، قایق‌های تندرو، هواپیماهای نیروی دریایی و یگان‌های ویژه امنیت دریایی حضور دارند.

اما سپاه پاسداران در بیانیه خود گفته که «اعتقاد دارد این رزمایش اصالتا مصداق مشخصی برای تشنج‌آفرینی و کم کردن امنیت پایدار در خلیج فارس» است.

سپاه در پایان این بیانیه هشدار داده است که «با هرگونه حرکت، تلاش و اقدام برای برهم زدن آرامش و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان مقابله متناسب و فوری انجام خواهد داد».

پیشتر، دریادار ماجد القطحانی، فرمانده رزمایش «سپر خلیج {فارس} ۱» به خبرگزاری دولتی سعودی گفته بود که هدف این مانور افزایش آمادگی نیروهای این کشوربرای دفاع از منافع پادشاهی عربستان در مقابل هرگونه تجاوز احتمالی است.

فضای تبلیغاتی میان ایران و عربستان سعودی به شدت متشنج است. دو کشور هم‌اکنون روابط رسمی را قطع کرده‌اند و ارتباط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند.

مسئولان ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای، رهبر و فرماندهان نظامی و امنیتی، در ماه‌های اخیر بارها عربستان سعودی را تهدید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG