لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

دومین هواپیمای ایرباس به ایران تحویل داده شد


دومین هواپیمای ایرباس جدید، شنبه ۲۱ اسفند با ورود به ایران، در فرودگاه مهرآباد تهران بر زمین نشست. این هواپیما از نوع اِی۲۴۳-۳۳۰ و از سری هواپیماهای دوربرد و پهن‌پیکر است.

خبرگزاری ایسنا ظرفیت این هواپیما را ۲۰۶ صندلی عادی و ۳۲ صندلی بیزینس‌کلاس اعلام کرده است.

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر گفته که «بر اساس روال گذشته نخستین سرویس این هواپیما به مشهد» انجام خواهد شد.

حدود دو ماه پیش ایرباس اولین هواپیما از نوع اِی۳۲۱ را تحویل ایران داده بود.

فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هم خبر داده که «سومین فروند هواپیمای ایرباس از نوع ۳۳۰ در روز ۲۹ یا ۳۰ اسفند ماه وارد ایران می‌شود».

به گزارش ایرنا، آقای پرورش شنبه ۲۱ اسفند همچنین گفته که بر اساس قرارداد با ایرباس، ایران‌ایر «چهار فروند هواپیمای مدل ۳۲۱ در سال ۹۶ از ایرباس تحویل می‌گیرد».

تا حدود یک سال پیش ایران‌ایر حدود ۵۰ فروند هواپیمای عملیاتی داشت اما وضعیت فرسودگی ناوگان این شرکت به حدی است که امسال ناوگان ایران‌ایر تنها ۲۶ هواپیمای عملیاتی دارد که با اضافه شدن دو فروند ایرباس اخیر این تعداد به ۲۸ فروند رسیده است.

در صورت اضافه شدن یک فروند ایرباس و دو فروند هواپیمای ‌ای‌تی‌آر ۷۲ دیگر تا پایان سال ۹۵ تعداد هواپیماهای عملیاتی این شرکت به ۳۱ فروند می‌رسد.

قرار است در سال آینده حدود ۱۶ فروند هواپیمای جدید شامل مدل‌های سری ۳۲۰ و ۳۳۰ ایرباس و ای‌تی‌آر ۷۲ به ناوگان این شرکت افزوده شود که با این تعداد مجموع ناوگان این شرکت به ۴۷ فروند خواهد رسید که تا حدودی از حالت بحرانی کنونی خارج خواهد شد.

ایران در مجموع سفارش خرید ۱۰۰ فروند ایرباس را داده که ۳۸ فروند آن شامل مدل ایرباس ۳۳۰ در سری‌های مختلف می‌شود.

ایران همچنین سفارش خرید ۸۰ فروند هواپیمای مسافربری را نیز به شرکت آمریکایی بوئینگ داده است.

XS
SM
MD
LG