لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

روحانی خواستار «برخورد قاطعانه‌تر» دولت عراق با عوامل حمله اخیر شد


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، خواستار «برخورد قاطعانه‌تر» دولت عراق با «عاملان سیاه‌دل» حمله اخیر در شهر حله عراق شد، حمله‌ای که گفته می‌شود دست‌کم ۷۰ قربانی آن ایرانی بوده‌اند.

در حمله‌ انتحاری روز چهارم آذر گروه حکومت اسلامی (داعش) به یک پمپ بنزین در شهر حله در مسیر بازگشت زائران مراسم اربعین، ده‌ها نفر کشته شدند.

بسیاری از تلفات این حادثه ایرانی، افغانستانی و پاکستانی بودند.

به علت تکه‌تکه شدن و سوختن جسد بسیاری از قربانیان، هنوز آمار دقیق تلفات مشخص نیست، اما سرکنسول ایران در کربلا گفته که ۷۱ کیسه شامل ۵۹ جسد سوخته تقریبا کامل و ۱۴ جسد متلاشی برای تشخیص هویت به ایران منتقل می‌شود.

مسعود حسینیان در عین حال به ایرنا گفته است که «تا مشخص شدن هویت قربانیان از طریق آزمایش دی‌ان‌ای» باید منتظر ماند.

سرکنسول ایران توضیح داد که «فعلا هیچ جسد قابل تشخیص از شهروندان ایرانی وجود ندارد»، اما «۲۸ مدرک شناسایی ایرانی، شامل عابربانک، گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی در محل حادثه پیدا شده است».

در پیام تسلیت حسن روحانی که روز جمعه، پنجم آذر، منتشر شد، علاوه بر «درخواست اکید» از دولت عراق برای «برخورد قاطعانه‌تر با عاملان سیاه‌دل این گونه حرکت‌های غیرانسانی»، آمادگی جمهوری اسلامی برای «همکاری و همیاری در رسیدگی به آسیب‌دیدگان و مجروحان این حادثه تلخ» اعلام شده است.

بخش‌هایی از خاک عراق از جمله شهر موصل که دومین شهر بزرگ این کشور است، همچنان در اشغال گروه حکومت اسلامی (داعش) قرار دارد، هرچند بسیاری از مناطقی که قبلا در تصرف این گروه بودند، در ماه‌های اخیر مجددا به کنترل دولت عراق درآمده است.

طبق آمارهای رسمی، در سال جاری بیش از دو میلیون شهروند ایران برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG