لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره: خامنه‌ای فتوایی درباره حج در کربلا ندارد


دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره، پایتخت مصر، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی، فتوایی درباره «انجام مناسک حج از سوی یک میلیون ایرانی در کربلا» صادر نکرده است.

در این اطلاعیه که دوشنبه ۲۲ شهریور منتشر شده، آمده که «چنین فتوایی به هیچ وجه در سال جاری یا سال‌های گذشته صادر نشده است و این مسئله نادرست، ساختگی و افتراست».

تعدادی از رسانه‌های عربی در روزهای اخیر گزارش داده بودند که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ادامه کشمکش با عربستان سعودی درباره موضوع حج، خواستار آن شده تا مسلمانان به جای مکه به زیارت کربلا در عراق بروند.

دفتر حفاظت منافع ایران در مصر، وجود این «فتوا» را تکذیب کرده اما تاکید کرده که «زیارت امام حسین در روز عرفه در احادیث و روایات متعدد وارد شده و دارای ثواب و اجر عظیمی است و مشتاقان بسیاری در طول قرن‌ها و هر ساله در روز عرفه به سوی مرقد مطهر حضرت سیدالشهدا روی می‌آورند».

این در حالی است که مدرسه دینی الازهر، نهاد عالی دینی مسلمانان اهل سنت، پس از انتشار گزارش‌های اخیر و با صدور بیانیه‌ای گفته که مراسم حج باید در زمان و مکان مقرر آن در عربستان سعودی برگزار شود.

روابط میان ایران و عربستان سعودی بحرانی است و هر دو کشور دیگری را به کارشکنی در اعزام زائران ایرانی به مراسم حج سال جاری متهم می‌کنند.

رهبر جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر حملات تندی به رهبران عربستان سعودی داشته و خواستار خارج شدن برگزاری مراسم حج از کنترل آنها شده است.

در واکنش به این سخنان آقای خامنه‌ای؛ عباس شومان، قائم‌مقام مدرسه الازهر به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت که «تمام مقام‌های» این مدرسه «در کنار عربستان سعودی ایستاده‌اند».

آقای شومان از «همه مسلمانان» نیز خواست تا «به سخنان مخرب» توجه نکنند.

XS
SM
MD
LG