لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۱

زوج زرتشتی زندانی در ایران با «اتهام‌های تازه‌ای مواجه شده‌اند»


کارن وفاداری فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و مدیریت از دانشگاه نیویورک است. آفرین نیساری نیز فارغ‌التحصیل رشته معماری است.
کارن وفاداری فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و مدیریت از دانشگاه نیویورک است. آفرین نیساری نیز فارغ‌التحصیل رشته معماری است.

کاته وفاداری، خواهر کارن وفاداری، شهروند زرتشتی که به همراه همسرش آفرین نیساری در ایران زندانی است، اعلام کرده که این زوج «پس از تقریباً هشت ماه بازداشت» از سوی قاضی صلواتی به «اتهامات جدیدی که در جلسات بازجویی مطرح نشده بود» و «اتهاماتی که قبلا از سوی بازپرس پرونده به دلیل فقدان مدارک حذف شده بود» متهم شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، جمعه ۲۰ اسفند به نقل از خانم وفاداری نوشته که اتهاماتی که به برادر و همسر برادرش وارد شده، می‌تواند «۲۱ سال زندان به همراه داشته باشد و علاوه بر آن می‌تواند به جریمه نقدی، مصادره خانه و دیگر اموال آنها از جمله اتوموبیل‌هاشان منجر شود».

کاته وفاداری در آذر ماه سال جاری، نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نوشت و اعلام کرد که برادر و همسر برادرش در مرداد ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.

خانم وفاداری در نامه جدیدش هم نوشته که قاضی صلواتی، وکیل این زوج بازداشتی را نپذیرفته و به برادرش گفته که باید وکیلش را تغییر دهد.

طبق نوشته کاته وفاداری، برادر و همسر برادرش در ماه‌های اول بازداشت به اتهام داشتن الکل در منزل و معاشرت با دیپلمات‌های خارجی مقیم ایران، به «جاسوسی و همکاری با دشمنان دولت» متهم شدند و حتی خانه‌شان به «مرکز فساد» متهم شده بود اما در جلسه‌ای تازه با قاضی صلواتی با اتهامات دیگری مانند «تلاش برای براندازی نظام»، «انتخاب و استخدام جاسوسان از طریق سفارت‌های خارجی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» هم متهم شده‌اند.

بر اساس نوشته خانم وفاداری، این زوج بعد از پنج ماه سلول انفرادی سپاه پاسداران، به بند عمومی منتقل شدند و در حال حاضر منتظر برگزاری دادگاه خود به ریاست قاضی صلواتی هستند.

پیشتر، روبرتو توسکانو، سفیر پیشین ایتالیا در ایران نیز در نامه‌ای سرگشاده، دستگیری و بازداشت آقای وفاداری و خانم نیساری را محکوم کرده است.

آقای توسکانو در آن نامه که برای انتشار در اختیار کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران قرار داده بود، به کنایه نوشته بود: «به دلیل اینکه من شاهد و شریک چنین «فسادی» بوده‌ام، فکر می‌کنم وظیفه دارم که چیزی بگویم. کارن وفاداری و آفرین نیساری در میان اصیل‌ترین، ارزشمندترین و محترم‌ترین افرادی هستند که طی پنج سالی که به عنوان سفیر ایتالیا در تهران خدمت کردم شناختم و منزلی که من بیش از یک بار به آن سرزدم قطعا یک لانه فسق و فجور نبود».

کارن وفاداری، شهروند زرتشتی ایرانی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و مدیریت از دانشگاه نیویورک است. آفرین نیساری نیز فارغ‌التحصیل رشته معماری از ایران است.

این زوج سه فرزند دارند که هر سه در آمریکا زندگی می‌کنند. آنها همچنین مدیریت یک گالری هنری به نام «آن» در تهران را به عهده داشتند. این گالری به همراه خانه و اتومبیل‌هایشان پس از بازداشت توسط مأموران پلمب شد.

XS
SM
MD
LG