لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۴

گروه حکومت اسلامی مسئولیت انفجارهای زینبیه را بر عهده گرفت


سه حمله انتحاری در منطقه زینبیه، در حومه جنوبی دمشق، دست کم ۱۲ کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشته و گروه حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت این انفجارها را بر عهده گرفته است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس روز شنبه ۲۲ خرداد، به نقل از شبکه خبری اعماق وابسته به گروه حکومت اسلامی، گزارش داده که سه عامل انتحاری در حملات روز شنبه زینبیه دست داشته‌اند، که دو تن از آنها جلیقه انتحاری بر تن داشتند، و عامل انتحاری سوم، یک خودرو را منفجر کرده است.

این خبرگزاری به نقل از تلویزیون دولتی سوریه از کشته شدن ۱۲ تن و زخمی شدن ۵۵ نفر دیگر بر اثر این انفجارها خبر داده است.

با این حال گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، شمار کشته‌شدگان در این انفجارها را دستکم ۲۰ نفر کشته اعلام کرده است.

به گزارش رویترز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است که ۱۳ نفر از کشته شده‌ها غیرنظامی و بقیه شبه‌نظامیان وابسته به دولت سوریه بوده‌اند.

منطقه زینبیه در حومه جنوبی شهر دمشق، آرامگاه زینب، فرزند امام اول شیعیان است که تا پیش از ناآرامی‌ها در سوریه زیارت‌گاه هزاران شیعه از کشورهای مختلف به ویژه ایران بود.

اما گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که این منطقه اکنون به نمادی خونین از جنگ داخلی سوریه بدل شده است؛ سنی‌های جهادی به آن حمله می‌کنند و در مقابل یک انگیزه مهم برای بسیج گروه‌های مسلح شیعه است.

از جمله نیروهای ایرانی که برای جنگ با مخالفان بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، به این کشور اعزام شده‌اند، معمولاً با استناد به این مسئله خود را «مدافعان حرم» می‌نامند.

پیش از این در اوائل اسفند ۹۴ نیز، چند انفجار در این منطقه جنوبی دمشق، ده‌ها کشته بر جای گذاشته بود.

حملات روز شنبه زینبیه در حالی رخ داده که شبه نظامیان مورد حمایت آمریکا، پیروزی‌های بیشتری علیه حکومت اسلامی در شمال سوریه به دست آورده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داده که نیروهای سوریه دموکراتیک که از اعراب و کردها تشکیل شده، به ۱۷ کیلومتری شهر الباب، در شمال شرق حلب، رسیده‌اند.

این نیروها در روز جمعه موفق شده بودند آخرین راه ارتباطی به شهر محاصره شده منبیج از الباب را قطع کنند. منبیج در کنترل داعش قرار دارد.

به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در این درگیری‌ها بیش از ۱۶۰ عضو حکومت اسلامی و ۲۰ جنگجوی نیروهای سوریه دموکراتیک کشته شدند.

XS
SM
MD
LG