لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

افزایش تدابیر امنیتی در آستانه برگزاری انتخابات در فرانسه


فرانسه در سال‌های اخیر، هدف بزرگترین حملات مسلمانان افراطی بوده و مسئله امنیت به یکی از محورهای اصلی انتخابات تبدیل شده است.
فرانسه در سال‌های اخیر، هدف بزرگترین حملات مسلمانان افراطی بوده و مسئله امنیت به یکی از محورهای اصلی انتخابات تبدیل شده است.

سه روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سراسر فرانسه و در پی دستگیری دو مظنون به برنامه‌ریزی تروریستی، تدابیر امنیتی در این کشور افزایش یافت.

نیروهای امنیتی این کشور روز چهارشنبه، ۳۰ فروردین، خبر دادند که دو نفر را که به تلاش برای حمله به روند انتخابات متهم شده‌اند دستگیر کردند.

محی‌الدین مرابط، ۲۹ ساله، و کلمان بور، ۲۳ ساله، در شهر مارسی در جنوب فرانسه دستگیر شدند.

در همین حال نتایج تازه‌ترین آخرین نظرسنجی از رقابت نامزدهای ریاست جمهوری نشان می‌دهد که امانوئل مکرون، نامزد میانه‌روی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، با ۲۵ درصد، نفر نخست دور اول این انتخابات خواهد بود.

بر پایه نظرسنجی انجام شده توسط شرکت نظرسنجی هریس، پس از آقای مکرون، مارین لوپن، کاندیدای حزب راست‌گرای جبهه ملی فرانسه با به دست آوردن ۲۲ درصد آرا همراه با رقیبش، به دور دوم خواهد رفت.

اما نظرسنجی هریس نشان می‌دهد که در صورت رفتن امانوئل مکرون و مارین لوپن، به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، آقای مکرون با ۶۶ درصد آرا پیروز خواهد شد.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که فرانسوا فیون، نامزد حزب جمهوری‌خواه فرانسه و ژان‌لوک ملانشون، نامزد چپ‌گرا، هر دو با ۱۹ درصد آرا در رده سوم قرار خواهند گرفت.

در صورت رفتن آقای فیون و خانم لوپن به دور دوم، نامزد جمهوری‌خواهان با ۵۸ درصد بر نامزد جبهه ملی پیروز می‌شود و اگر آقای ملانشون همراه با خانم لوپن به دور دوم برود، نامزد چپ‌گرا با ۶۰ درصد آرا بر مارین لوپن غلبه می‌کند.

خانم لوپن روز چهارشنبه نیز بار دیگر بر مقابله با آن چه «مسمومیت اسلام رادیکال» نامید، تاکید کرد و وعده داد که در صورت رئیس جمهور شدن، ریشه تروریسم را از فرانسه خواهد کند.

نامزد جبهه ملی و ژان‌لوک ملانشون هر دو از خروج فرانسه از اتحادیه اروپا طرفداری می‌کنند و گزارش‌ها از نگرانی بازارهای مالی جهان، از احتمال پیروزی یکی از این دو نامزد خبر می‌دهند.

اما امانوئل مکرون که فعلا پیشتاز رقابت‌هاست، از حامیان سرسخت اتحادیه اروپا و همکاری‌های بیشتر به‌ویژه با آلمان است.

روز چهارشنبه در جریان تجمع طرفداران مارین لوپن، تجمع مخالفی هم از سوی چپ‌گرایان رادیکال علیه او برگزار شد که به درگیری میان آنها انجامید.

اما از سوی دیگر فرانسه در سال‌های اخیر، هدف بزرگ‌ترین حملات مسلمانان افراطی بوده و از همین رو مسئله امنیت به یکی از محورهای اصلی انتخابات تبدیل شده است.

نیروهای امنیتی این کشور در روزهای گذشته، دو نفر را که به تلاش برای حمله به روند انتخابات این کشور متهم شده‌اند دستگیر کردند.

محی‌الدین مرابط، ۲۹ ساله و کلمان بور، ۲۳ ساله در شهر مارسی در جنوب فرانسه دستگیر شدند.

در مخفیگاه این دو، اسلحه، مواد منفجره و یک پرچم گروه حکومت اسلامی کشف شد.

مقام‌های امنیتی فرانسه، تهدید این دو مظنون را «بسیار جدی و فوری» بیان کرده‌اند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یک‌شنبه، سوم اردیبهشت، و دور دوم آن دو هفته بعدتر برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG