لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۴

تجمع و شعار معترضان کفن‌پوش در مقابل ساختمان بانک مرکزی


بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، نیروهای انتظامی و پلیس با ضربات باتوم تلاش کردند تا معترضان را متفرق کنند.
بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، نیروهای انتظامی و پلیس با ضربات باتوم تلاش کردند تا معترضان را متفرق کنند.

صدها نفر از مالباختگان موسسه کاسپین، صبح دوشنبه هشتم خرداد با تجمع در برابر ساختمان بانک مرکزی ایران در تهران، به سردادن شعار پرداختند. پیش از این،‌ در خرم‌آباد ده‌ها معترض روز یکشنبه با سنگ به شعبه موسسه آرمان حمله کرده بودند.

ویدئوهای منتشرشده از تجمع در برابر بانک مرکزی ایران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که تعدادی از تجمع‌کنندگان، کفن پوشیده‌اند.

شعارهایی مانند «مرگ بر سیف» و «الله اکبر» از سوی تعدادی از معترضان سر داده شده است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران است.

بر اساس تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی، نیروهای انتظامی و پلیس با ضربات باتوم تلاش کردند تا معترضان را متفرق کنند.

واحد مرکزی خبر، تجمع‌کنندگان را از چند استان ایران معرفی کرده است.

تسنیم هم گزارش داد که معترضان خیابان میرداماد تهران را بستند.

در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، دو نامزد رقیب حسن روحانی، از عملکرد دولت در این باره انتقاد کرده بودند.

در همین حال،‌ تجمع ها و اعتراضاتی نیز علیه موسسه کاسپین در شهرهای دیگر ایران برگزار شده است.

در خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، نیز ده‌ها معترض روز یکشنبه با نیروهای ضدشورش درگیر شدند. نیروهای ضد شورش با کمک ماشین های آب پاش تلاش می کردند معترضان را متفرق کنند.

آنها همچنین به یکی از شعب موسسه آرمان با سنگ حمله کردند.

تجمع و شعار معترضان کفن‌پوش در مقابل ساختمان بانک مرکزی در تهران
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:21 0:00

تصاویر منتشرشده از این درگیری نشان می‌دهد که مالباختگان به سوی نیروهای ضدشورش سنگ پرتاب می‌کنند.

در ماه‌های اخیر، تجمع‌ها و اعتراضات متعددی در شهرهای مختلف ایران علیه موسسات مالی و اعتباری برگزار شده است.

اغلب این تجمع ها در اعتراض به از بین رفتن یا پرداخت نکردن اصل و سود سپرده‌های مردم توسط این موسسه‌ها برگزار شده اند.

پیش از این، فرشاد حیدری، معاون بانک مرکزی ایران، گفته بود که این بانک موسسات اعتباری غیرمجاز را «به صورت مداوم» کنترل کرده و با متخلفان برخورد خواهد کرد.

آقای حیدری در عین حال گفته بود که اسامی بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز در وب‌سایت بانک مرکزی موجود است و با درخواست از مردم برای سرمایه‌گذاری نکردن در موسسات غیرمعتبر مالی، گفت که «مسئولیت هرگونه مشکل» بر عهده خود افرادی است که دراین موسسات سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در همین ارتباط، عباس کمرئی،‌ مدیرکل نظارت بانک مرکزی، نیز روز ۲۱ فروردین در مصاحبه با تلویزیون دولتی ایران گفته بود: «موسسه اعتباری کاسپین متشکل از هشت تعاونی غیرمجاز است که فعالیت می‌کردند.»

به گفته او،‌ این هشت تعاونی عبارت‌ از فرشتگان، امید جلین، بدر توس، پیوند، الزهرا، حسنات، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، دامداران و کشاورزان مازندران هستند که به‌صورت غیرمجاز فعالیت می‌کردند و سپرده‌های مردم را با تبلیغات گوناگون جذب کرده بودند.

این مقام بانک مرکزی همچنین گفته بود:«این‌ها هیچ‌گونه التزامی در خصوص رعایت قوانین و مقررات نداشتند بنابراین با این منابع سپرده دارایی‌هایی را ایجاد کردند، تسهیلات داده‌اند و وارد سایر دارایی‌ها مانند املاک شدند.»

در این میان،‌خبرگزاری دولتی ایرنا هم روز یکشنبه نوشت که موسسه کاسپین روز ۲۷ اسفند سال ۹۴ به شرط «انحلال هشت تعاونی فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین از شورای پول و اعتبار مجوز گرفت.»

بر اساس این گزارش،‌ با صدور مجوز شورای پول و اعتبار برای کاسپین، دو موسسه اعتباری «وحدت» و «البرز ایرانیان» حاضر به ادغام در موسسه کاسپین نشدند و همچنان با تابلوی «آرمان» به فعالیت خود ادامه دادند که «اکنون سپرده گذاران این دو تعاونی غیرمجاز با مشکل نبود امکان برداشت از حساب های خود رو به رو هستند.»

XS
SM
MD
LG