لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۷

اردوغان: مهم نیست من را دیکتاتور بنامند


رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، می‌گوید: برایش مهم نیست او را «دیکتاتور» بنامند و کشورهای قاره اروپا را متهم کرد که با کمک به حزب کارگران کردستان، پ کا کا، به «تروریسم» کمک می‌کنند.

آقای اردوغان، روز یکشنبه ۱۶ آبان در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «اروپا به طور واحد در تروریسم شریک جرم است. آنها اگرچه "پ‌ کا کا" را یک سازمان تروریستی نامیده‌اند ولی به روشنی می‌بینیم که پ‌ک‌ک چگونه آزاد و راحت در اروپا فعالیت می‌کند».

حزب کارگران کردستان از سوی دولت ترکیه، آمریکا، ایران، آلمان و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) همراه با تعدادی دیگر از کشورها و نهادهای بین‌المللی به عنوان گروهی تروریستی شناسایی شده است.

«پ‌ کا کا» اما خود را مدافع حقوق اقلیت کرد ترکیه می‌داند و خواستار خودمختاری در این کشور است.

آخرین سخنان رئیس جمهوری ترکیه پس از آن بیان می‌شود که سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و دولت آمریکا، پس از بازداشت تعدادی از اعضای حزب دموکراتیک خلق ها، دور تازه برخورد با منتقدان و مخالفان دولت اردوغان را به شدت محکوم کردند.

مأموران امنیتی ترکیه بامداد روز جمعه یازده عضو ارشد این حزب از جمله دو رهبر و پنج تن از نمایندگان آن در پارلمان را بازداشت کردند.

آقای اردوغان در واکنش به انتقادها گفت: «من اهمیتی نمی‌دهم که آنها من را دیکتاتور یا چیز دیگری بنامند. یک گوش من در است و گوش دیگرم دروازه! مهم این است که مردمم من را چه بنامند».

رئیس جمهوری ترکیه همچنین با دفاع از سرکوب منتقدان، دستگاه قضایی این کشور را «مستقل» توصیف کرد و گفت که او اختیاری برای اعمال نفوذ در آن ندارد.

در همین حال، فراکسیون حزب دموکراتیک خلق‌ها در مجلس ترکیه، روز یکشنبه و در اعتراض به سرکوب رهبران و اعضای خود، فعالیت‌هایش در مجلس را به حال تعلیق درآورد.

دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام اخیر در این کشور، با اعلام وضعیت اضطراری، ده‌ها هزار نفر از کارکنان بخش‌های مختلف دولتی و عمومی این کشور را از کار برکنار کرده است.

هزاران قاضی، فرماندهان بلندپایه ارتش، اعضای نیروهای مسلح، پلیس و ژاندارمری ترکیه نیز بازداشت شده‌اند.

همچنین برخورد با روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها نیز شدت گرفته است.

اقدامات دولت ترکیه انتقاد سازمان های حقوق بشری و شماری از کشورها را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG