لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

تاکید آمریکا بر لزوم تلاش اتحادیه اروپا برای فشار بر ایران


سخنان خانم هیلی در حضور فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا بیان شد.
سخنان خانم هیلی در حضور فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا بیان شد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه از اتحادیه اروپا خواست تا اقدامات بیشتری علیه ایران، کره شمالی و سوریه انجام دهد.

نیکی هیلی، سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در جلسه روز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت، شورای امنیت، گفت که اتحادیه اروپا «می‌تواند و باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا به ایران تاکید کند که اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌اش در منطقه، از جمله حمایت از گروه‌های افراطی و تروریستی، باید متوقف شود».

سخنان خانم هیلی در حضور فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا بیان شد.

خانم هیلی پیش از این نیز چندین بار از نقش جمهوری اسلامی در خاورمیانه به ویژه در سوریه انتقاد کرده است.

سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا «تحریم‌های شدیدتری» علیه دولت بشار اسد در سویه وضع کرده و «اقدامات جداگانه شدیدی» نیز علیه کره شمالی اتخاذ کند.

در این جلسه، نماینده ارشد اتحادیه اروپا نیز از آمریکا خواست تا به تامین مالی نهادهای سازمان ملل متحد ادامه دهد و به توافق بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی پایبند باقی بماند.

فدریکا موگرینی گفت: «بگذارید کاملا شفاف باشم و با دوستان آمریکایی خود رک صحبت کنم. ادامه سرمایه‌گذاری در آژانس‌های سازمان ملل برای همه ما ضروری است. اینها به همان اندازه مخارج دفاعی یا حتی بیشتر برای صلح و امنیت جهانی اهمیت دارند.»

این رقم حدود ۶۴۰ میلون دلار برآورد می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بارها تاکید کرده که با هدف اولویت دادن به اصلاح زیرساخت‌های داخلی آمریکا، کمک‌های بین‌المللی عظیم این کشور را کاهش خواهد داد.

این کاهش کمک از جمله به نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد مانند آژانس پناهندگان، آژانس غذا و صندوق کودکان ملل متحد مربوط خواهد شد.

۲۲ درصد بودجه سالانه تقریبا پنج و نیم میلیارد دلاری سازمان ملل متحد و بیش از ۲۸ درصد بودجه تقریبا هشت میلیارد دلاری حفظ صلح جهانی توسط ایالات متحده آمریکا تامین می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، همواره تاکید کرده که دیگر کشورهای جهان هم باید مانند آمریکا در تامین بودجه نهادهای بین‌الملی مانند سازمان ملل متحد و ناتو مشارکت داشته باشند و عملکرد این سازمان‌ها نیز باید بهبود یابد.

خانم موگرینی در سخنان اخیر خود به این نکته اشاره کرد که ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، بالغ بر نیمی از بودجه سازمان ملل متحد را به عنوان «سهم مشترک در تامین امنیت» می‌پردازند.

مسئول ارشد اتحادیه اروپا در امور سیاسی و سیاست‌های دفاعی همچنین از دولت آمریکا خواست تا به تعهدات دولت قبلی خود درباره پیمان بین‌المللی تغییرات اقلیمی متعهد بماند.

رئیس جمهور آمریکا و اعضای دولتش پیشتر با رد تغییرات اقلیمی در زمین به علت انتشار گازهای گلخانه‌ای، هشدار داده بودند که آمریکا از توافق پاریس خارج خواهد شد.

با وجود این آقای ترامپ گفته که تا پایان ماه جاری میلادی درباره خروج یا ادامه عضویت در توافق پاریس تصمیم‌گیری می‌کند.

XS
SM
MD
LG