لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

جشنواره موسیقی فجر، استادان در کنار جوانان


نمایی از یکی از برنامه‌های بيست و چهارمين جشنواره موسيقی فجر (عکس از: ایسنا)
نمایی از یکی از برنامه‌های بيست و چهارمين جشنواره موسيقی فجر (عکس از: ایسنا)

بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر روز ۱۹ آذرماه در هشت سالن بزرگ شهر تهران آغاز شد و روز سه‌شنبه ۲۶ آذر با تقدير از هنرمندان موسيقی به کار خود پايان داد.


در مراسم اختتامیه جشنواره امسال موسیقی فجر که در تالار وحدت تهران برگزار شد در کنار تجلیل از محمد نوری، خواننده سرشناس ایرانی، به هشت هنرمند نشان درجه یک هنری اعطا شد. حسن کسایی، پشنگ کامکار، مهدی آذرسینا، و سید محمد میرزمانی از جمله این هنرمندان بودند.


نخستین جایزه قیصر امین‌پور در حوزه کلام موسیقی نیز به مجموعه «نیلوفرانه» برای اشعار (قیصر امین‌پور)، آهنگ (عباس خوشدل)، و خواننده آن (علیرضا افتخاری) اهدا شد.


در بخش موسیقی کلاسیک، دو گروه «نیواک» و «آرس نووا» به طور مشترک در رتبه نخست قرار گرفتند. در بخش موسیقی ارکسترال هم «ارکستر بادی تهران» رتبه نخست را به دست آورد.


همچنین در بخش موسیقی سنتی دو گروه «ژوان نو» و «آلان» به طور مشترک در مقام اول قرار گرفتند. و در بخش موسیقی پاپ گروه «ایده» به مقام اول رسید.


در اين جشنواره که برای اولين بار در ماه آذر برگزار می‌شد، در حدود صد برنامه از گروه‌های موسيقی سنتی، محلی، پاپ، کلاسيک ايرانی و خارجی اجرا شد.


جشنواره موسيقی بيست و چهارم نیز همچون سال‌های گذشته شامل بخش‌های رقابتی، جنبی، ويژه و بين‌الملل بود.


بخش موسيقی پاپ نيز که امسال برای دومين بار به طور مجزا در برنامه جشنواره گنجانده شده بود، بيش از بخش‌های ديگر مورد استقبال و توجه مخاطبين قرار گرفت.


در روز آخر جشنواره، ارکستر مجلسی «موتسارت» از اتريش قطعات کلاسيکی را اجرا کرد و گروه موسيقی امپرسيونيستی «پياشر» از فرانسه در تالار وحدت برنامه اجرا کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در حالی که صندلی‌های برخی از سالن‌ها خالی می‌ماند، سالن‌های گروه‌های پاپ مانند «رضا صادقی»، خواننده پاپ ايرانی، مملو از جمعيت بود، طوری که بسياری کف سالن می‌نشستند.


در بخش بين‌الملل، هنرمندانی از کشورهای اتريش، فرانسه، رومانی، هلند، استونی و ترکيه در شاخه‌های موسيقی کلاسيک، مدرن، فولک و تک‌نوازی قطعاتی را اجرا کردند.


استادان موسيقی ايران چون محمدرضا لطفی، نوازنده برجسته تار، (همراه با گروه بانوان شيدا) و جلال ذوالفنون، آهنگساز و نوازنده سه‌تار، در کنار هنرمندان موسيقی پاپ ايران مانند احسان خواجه‌نوری، حميد حامی، محسن يگانه، رضا صادقی و علی لهراسبی نيز در بيست و چهارمين موسيقی فجر حضور داشتند.


همچنين ارکستر موسيقی ملی ايران به رهبری فرهاد فخرالدينی، آهنگساز سرشناس ايرانی، در روزهای آخر جشنواره قطعاتی را برای علاقه‌مندان موسيقی اجرا کرد.


چند گروه موسيقی بانوان نيز در قالب برنامه‌هايی ويژه بانوان به هنرنمايی پرداختند که از جمله می‌توان به گروه‌های «سايه»، «سرنا» به سرپرستی مهشاد بنکدار، ارکستر موسيقی «هنر زمان» به رهبری شهره جلالی قاجار و گروه «ياوران» به سرپرستی نوشين عقيقی و گروه «فرمان» به سرپرستی سارا عليپور اشاره کرد.


در برنامه امسال موسيقی فجر، همچنين بخشی به عنوان موسيقی انقلاب گنجانده شده بود و سرودهای زمان انقلاب در سالن‌های انتظار، تالارها و در زمان استراحت ميان دو بخش از بلندگوهای سالن‌ها پخش می‌شد.


در طول جشنواره، سالن‌های وحدت، رودکی، تئاترشهر، فرهنگ‌سرای نياوران، تالار بزرگ کشور، خانه هنرمندان، ارسباران و برج آزادی در اختيار گروه‌های موسيقی بود.


به گزارش خبرگزاری‌ها، در حالی که صندلی‌های برخی از سالن‌ها خالی می‌ماند، سالن‌های گروه‌های پاپ مانند «رضا صادقی»، خواننده پاپ ايرانی، مملو از جمعيت بود، طوری که بسياری کف سالن می‌نشستند.


در روزهای اول جشنواره، گروه موسيقی فيوژن «تارهانا» (تارخانه) که ترکيبی از نوازندگان ايرانی، هلندی، ترکی و رومانيايی است به اجرای قطعات ترکيبی پرداختند. موسيقی اين گروه تلفيقی از موسيقی نواحی بالکان، آناتولی و ملودی ترانه‌های کولی‌های مرکز اروپاست.


در روزهای آخر جشنواره نيز ارکستر سمفونيک تهران به رهبری منوچهر صهبايی، در بخش جنبی، قطعاتی را اجرا کرد. همچنين ارکستر موسيقی نو به رهبری عليرضا مشايخی در سالن رودکی قطعاتی را نواخت.


در روز آخر جشنواره، ارکستر مجلسی «موتسارت» از اتريش قطعات کلاسيکی را اجرا کرد و گروه موسيقی امپرسيونيستی «پياشر» از فرانسه در تالار وحدت برنامه اجرا کرد.


در طول جشنواره موسيقی فجر امسال، نشست‌های تخصصی موسيقی نيز برگزار شد. به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی آذرسينا، استاد موسيقی، وضعيت آموزش موسيقی در ايران را «مخدوش و آشفته» توصيف کرد. به نوشته فارس، استادان موسيقی چون مصطفی کمال پورتراب و هومان اسعدی طی نشستی عنوان کردند که به علت شيوه آموزش موسيقی در ايران «خلاقيت در موسيقی» وجود ندارد.


از گروه‌های موسيقی که در بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللی موسيقی فجر شرکت کردند می‌توان به گروه‌های «مشکاتيان»، «خسروان»، «مدينا»، «مهرنوا»، «ترنج»، «لاويتا»، «کادانس»، «تنبورنوازان بيستون کرمانشاه»، «ساری تل» از عاشيق‌های آذربايجان، گروه کر «پارسيان» و ارکستر کودکان ايران‌زمين اشاره کرد.


XS
SM
MD
LG