لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

اختلال اینترنتی در ایران تشدید شده است


اينترنت در ايران در روزهای اخير، به دليل قطعی در باند فيبرنوری که از کشور امارات متحده عربی به ايران می‌رود، دچار اختلال و قطعی شده است.


به گزارش خبرگزاری‌های ايران، اختلال و قطعی در شبکه اينترنت ايران از روز پنج‌شنبه (۲۱ آذر) شروع شده و تا روزهای آينده نيز ادامه خواهد داشت.


اينترنت در ايران از طريق دو باند فيبر نوری از طریق کشورهای امارات و ترکيه تأمين می‌شود.


به گزارش رسانه‌های ایران، در حال حاضر فيبر نوری که از منطقه «فجيره» امارات و از طريق دريا به سوی ايران کشيده شده، و حدود ۶۰ درصد از اينترنت ايران را تأمين می‌کند، دچار قطعی شده و اينترنت ايران تنها از طریق فيبر نوری که از طريق ترکيه به ايران می‌رود، تأمين می‌شود.


همچنین به نوشته خبرگزاری‌های ايران، پهنای باند اينترنتی که از طريق ترکيه تأمين می‌شود، به تنهایی پاسخگوی کاربران اينترنت در ايران نيست.


فيبر نوری رشته‌ای از تارهای بسيار نازک شيشه‌ای است که برای ارسال سيگنال‌های نوری در مسافت‌های طولانی از آن استفاده می‌شود و به خاطر سرعت بالای آن، در تکنولوژی‌های جديد برای شبکه‌های تلفن شهری و بين شهری، شبکه‌های کامپيوتری و اينترنت استفاده می‌شود.


قطعی باندهای فيبرنوری در ايران بی‌سابقه نیست و به گفته کارشناسان فن‌آوری اطلاعات، اين قطعی‌ها بيشتر از استانداردهای معمول روی می‌دهد.


چندی پيش نيز فيبر نوری که از ترکيه به ايران می‌رود دچار قطعی شد و حدود ۲۵ درصد از ظرفيت اينترنت ايران از شبکه خارج شد.


در حال حاضر فيبر نوری که از منطقه «فجيره» امارات و از طريق دريا به سوی ايران کشيده شده، و حدود ۶۰ درصد از اينترنت ايران را تأمين می‌کند، دچار قطعی شده و اينترنت ايران تنها از طریق فيبر نوری که از طريق ترکيه به ايران می‌رود، تأمين می‌شود.

با وجود شمار زیاد کاربران اینترنت در ایران، مشکلات عمده‌ای در فراهم کردن امکانات ارتباطاتی وجود دارد.


سرعت کم و فیلترنگ؛ بلای جان کاربران


کاربران اینترنت در ایران به طور معمول به شیوه دایال‌آپ، يا همان ارتباط مستقيم تلفنی، به شبکه اینترنت متصل می‌شوند که در حال حاضر پايين‌ترين سرعت ارتباطی در میان گزينه‌های اينترنتی به شمار می‌رود.


ارتباط اينترنتی پرسرعت (ADSL) از حدود سه سال پيش برای استفاده‌های خانگی وارد ايران شد.


اما بعد از مدت کوتاهی، مقام‌های مخابرات ايران اعلام کردند که استفاده از خطوط پرسرعت مانند ADSL و ارتباطات سريع‌تر از ۱۲۸ کيلوبيت بر ثانيه برای کاربران خانگی ممنوع است.


در سرعت‌های زير ۱۲۸ کيلوبيت بر ثانيه امکان دانلود کردن يا ديدن ويديو تقريبا وجود ندارد و حتی صفحاتی که حاوی تصوير باشند نیز به سختی باز می‌شوند.


هر چند ممنوعيت استفاده از اينترنت پرسرعت پس از مدتی جديت خود را از دست داد، اما شرکت‌های تأمین کننده اینترنت (آی.اس.پی) تنها نقاط محدودی از شهرهای بزرگ ایران را تحت پوشش ADSL دارند.


ديگر مشکل عمده کاربران اينترنت در ايران، فيلترينگ دولتی بسياری از وب‌سايت‌هاست.


چندی پیش مشاور قضایی دادستان کل جمهوری اسلامی اعلام کرد که در ایران بیش از پنج ميليون وب‌سايت اينترنتی، به دلیل آنچه او «مطالب غيراخلاقی و ضداجتماعی» خواند، مسدود شده‌اند.


XS
SM
MD
LG